loading...
پژوهشکده مرجع پژوهش دانش آموزان
آخرین ارسال های انجمن
باقی بازدید : 1018 پنجشنبه 30 مرداد 1393 نظرات (0)

رالی داکار معتبرترین و بزرگترین رالی رقابت های جهانی ورزش اتومبیل رانی و موتور سواری حرفه ای است. مسیر مسابقات رالی- داکار در یک جاده معمولی نیست، بلکه شرکت کنندگان که معمولا 80% آنها آماتور هستند، باید در این مسابقه از مسیرهای سخت و صعب العبورمانند گل و لای، صخره ها و مسیرهای نا هموار گذر کنند. مسابقات داکار در سه کلاس اتومبیل رانی، موتور سواری و کامیون رانی هر سال برگزار می شود.[...]

پیش گفتار:

رالی داکار (به فرانسوی: Rallye Dakar)، معتبرترین و بزرگ‌ترین رالی رقابت‌های جهانی ورزش اتومبیلرانی و موتورسواری حرفه‌ای است. این مسابقات سالانه توسط سازمان ورزش آماتوری برگزار می شود.

معرفی:

رالی داکار معتبرترین و بزرگترین رالی رقابت های جهانی ورزش اتومبیل رانی و موتور سواری حرفه ای است. مسیر مسابقات رالی- داکار در یک جاده معمولی نیست، بلکه شرکت کنندگان که معمولا ۸۰% آنها آماتور هستند، باید در این مسابقه از مسیرهای سخت و صعب العبورمانند گل و لای، صخره ها و مسیرهای نا هموار گذر کنند. مسابقات داکار در سه کلاس اتومبیل رانی، موتور سواری و کامیون رانی هر سال برگزار می شود.

https://rozup.ir/up/mostafabaghi/Pictures/0.904247001307180320_parsnaz_ir-300x173.jpg

خطرناک‌ترین و زیباترین مسابقه رالی جهان در ابتدای هر سال میلادی با حضور صدها راننده و وسیله نقلیه و البته بدون جایزه نقدی برگزار می‌شود. رالی داکار، معتبرترین و بزرگ‌ترین رالی رقابت‌های جهانی ورزش اتومبیل‌رانی و موتورسواری حرفه‌ای است. این سبک از مسابقات ابتدا در سال ۱۹۷۹ میلادی و به ابتکار یک فرانسوی بنام تیری سابین راه‌اندازی شد و به دلیل این‌که کاروان طویل شرکت‌کنندگان، کار خود را از شهر پاریس در کشور فرانسه آغاز می‌کردند و در کنار سواحل دریای داکار، پایتخت کشور سنگال به پایان می‌رساندند، این رالی، “پاریس داکار”نام گرفته بود. تا اینکه در سال ۲۰۰۸ میلادی، مسابقات رالی داکار بخاطر تهدیدهای گروه‌های اسلام‌گرای افراطی وابسته به القاعده لغو شد و برگزار کنندگان فرانسوی این مسابقات تصمیم گرفتند نا رالی معروف خود را به آمریکای لاتین منتقل کنند. از این رو برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی و در تاریخ سی ساله این مسابقات، صحراها و مناطق کویری کشورهای آرژانتین و شیلی، جانشین دشت‌ها و صحراهای کشورهای آفریقایی شدند.

تاریخچه:

رالی داکار ابتدا در سال ۱۹۷۹ میلادی و به ابتکار یک فرانسوی بنام تیری سابین راه‌اندازی شد. ماجرا از آنجا شروع شد که تیری سابین که یک اتومبیلران بود در صحرای داکار گم شد و این فکر به ذهنش خطور کرد که این مکان می تواند مکان مناسبی برای برگزاری رالی سالانه باشد. به دلیل اینکه کاروان طویل شرکت‌کنندگان، کار خود را از شهر پاریس در کشور فرانسه آغاز می‌کردند و در کنار سواحل دریای داکار، پایتخت کشور سنگال به پایان می‌رساندند، این رالی، «پاریس – داکار» نام گرفته بود.

https://rozup.ir/up/mostafabaghi/Pictures/0.302635001307180319_parsnaz_ir-300x185.jpg

با توجه به مسائل سیاسی و برخی از فاکتورهای دیگر مسیر اولیه طی سال ها چندین بار تغییر کرد. اما در سال ۱۹۹۴ زمانی که این رالی هم در پاریس آغاز شد و هم در این شهر به پایان رسید انتقادات فراوانی را به همراه داشت و موجب شد تغییرات اساسی در مسیر این رالی ایجاد شود.

مسابقات رالی داکار در سال ۲۰۰۸ میلادی در پی تهدیدهای گروه‌های اسلام‌گرای افراطی وابسته به القاعده مبنی بر انجام عملیات تروریستی، برای اولین بار نیمه کاره رها شد و غمبارترین دوره این رقابت‌ها هم قلمداد شد. چرا که در پی تهدیدهای اولیه گروه القاعده و جدی گرفته نشدن این امر از سوی برگزار کنندگان، انفجار چند بمب در مسیر این رقابت‌ها موجب مرگ یک راننده فنلاندی شد و به این ترتیب برگزار کنندگان رقابت‌ها ادامه آن را به صلاح ندانستند. بر‌گزار کنندگان فرانسوی این مسابقات تصمیم گرفتند نا رالی معروف خود را به آمریکای لاتین منتقل کنند. از این روی، برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی و در تاریخ سی ساله این مسابقات، صحراها و مناطق کویری کشورهای آرژانتین و شیلی، جانشین دشت‌ها و صحراهای کشورهای آفریقایی شدند.

https://rozup.ir/up/mostafabaghi/Pictures/130812_dakar_rally-300x192.jpg

شرکت کنندگان:

مسابقات در ۴ بخش موتور سیکلت،‌ چهارچرخ، اتومبیل و کامیون برگزار می‌شود. در بخش موتور سیکلت و چهارچرخ شرکت‌های هوندا،‌ کی تی ام، یاماها و بی ام و،‌ در قسمت اتومبیل تیم‌های رنو، لندروور،‌ رنج‌روور، مرسدس بنز، فولکس واگن،‌ تویوتا، ‌میتسوبیشی،‌ رولس رویس، سیتروئن، پژو،‌ پورشه، نیسان، بی ام و و هامر و در بخش کامیون، شرکت‌های تاترا، کاماز، هینو، مان، داف، مرسدس بنز، ‌رنو، اسکانیا و ایوکو جزو مدعیان و خودروهای پرقدرت و باسابقه هستند.
البته همه این شرکت‌ها نتوانستند در طول برگزاری این رالی به حضور خود ادامه دهند و در هر دوره شاهد غیبت برخی از آنها در مسابقات بوده‌ایم.

برای بسیاری از سازندگان اتومبیل مسیرهای سخت این مسابقه حکم یک زمین آزمایشی را بازی می کند و آنها قدرت و کارایی اتومبیل های خود را اصولاٌ در این مسابقات محک می زنند . در حقیقت اتومبیل های ساخته شده توسط کمپانی رنجرور، مرسدس بنزG و پینزائور در کنار تویوتا لندکروز در این مسابقات حرف اول را زده اند.

https://rozup.ir/up/mostafabaghi/Pictures/n00083135-b-300x199.jpg

اما امروزه رولزروبس ، سیتروئن پژو و حتی پورشه هم بخش اعظمی را شرکت کندگان در این رالی را تشکیل می دهند . اما شانس آنها برای کسب عناوین برتر بسیار کم است . برای مثال در سال ۲۰۰۲ اتومبیل هایی از شرکت میتسوبیشی یا جزو ، فولکس واگن توراگ ، نیسان ناوارا، مرسدس بنز BMWX3,BMWX5 ,M,هامر H1و هامر H3 در این رالی شرکت کردند اما هیچ کدام نتوانستند عنوانی را به خود اختصاص دهند.

در کلاس کامیون، کامیون هایی تاتزا ، کاماز ، هینو ، مان _ داف ، پرلینی ، لیاز ، مرسدس بنز یونیماگ ، رنو کراکس ، اسکانیا، ، ایوکو و جیناف اصولاٌ شرکت کنندگان را تشکیل می دهند . در دهه ۸۰ رقابت شدید بین داف و مرسدس بنز باعث شد این کمپانی ها کامیون هایی با قدرت موتور بسیار بالا رسازند . اما بعد ها تاتزا ، پرلینی و کاماز حرف اول را در کلاس کامیون زدند. در کلاس موتور KTM محبوب ترین و بهترین موتور محسوب می شود.

مسیر های برگزاری:

در طول این سال‌ها به خاطر مسائل مختلف سیاسی و غیرسیاسی،‌ مسیر این مسابقه دستخوش تغییر شده ولی معمولاً از پاریس آغاز و به داکار ختم شده است. تنها در سال ۱۹۹۴ بود که رالی از خیابان شانزه‌لیزه در پاریس آغاز شد و در دیزنی‌لند پاریس نیز به پایان رسید. مسابقات در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ به خاطر تهدید به حملات ترورسیتی در شمال آفریقا برگزار نشد تا در سال ۲۰۰۹ دچار یک تغییر بنیادی شود.

https://rozup.ir/up/mostafabaghi/Pictures/alta_carro_dakar2009_05-300x200.jpg

کشورهای شیلی و آرژانتین در آمریکای جنوبی و مجارستان و جمهوری چک در اروپا پیشنهاد میزبانی این مسابقات را دادند اما در نهایت «رالی داکار» با حفظ نام سنتی خود به آمریکای جنوبی رفت.

حوادث ناگوار:

رالی داکار در این سال‌ها علاوه بر جذابیت‌هایی که داشته خالی از تراژدی هم نبوده است. تاکنون ۵۸ نفر در جریان این رالی کشته شده‌اند که ۳۰ نفر آنها راننده بوده‌اند. “خورخه آندرس مارتینس بوئرو” در سال ۲۰۱۲ وقتی از موتورش به زمین افتاد،‌ درگذشت و “توما بوژان” در تصادفی که با ماشین پلیس شیلی داشت، کشته شد. از سال ۲۰۰۹ نیز که رالی داکار به آمریکای جنوبی آمده است، ۶ نفر از تماشاگران این رقابت کشته شده‌اند. نکته جالب توجه در مورد رالی داکار این است که به جز جام قهرمانی، جایزه چشمگیر دیگری ندارد.

منابع:

ویکی پدیا فارسی

تابناک

پرشین لاکچری

وبلاگ آفرود

تارنما ستارگان سرعت

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 83
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 48
  • آی پی دیروز : 66
  • بازدید امروز : 575
  • باردید دیروز : 214
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 1,921
  • بازدید ماه : 4,225
  • بازدید سال : 42,799
  • بازدید کلی : 672,195
  • کدهای اختصاصی