loading...
پژوهشکده مرجع پژوهش دانش آموزان
آخرین ارسال های انجمن
باقی بازدید : 1419 جمعه 02 آبان 1393 نظرات (0)

مقدمه: بادام درخت بادام به ۸ متر می رسد . درختی است زیبا که از زمانهای قدیم در نواحی مرکزی و غربی آسیا مخصوصا افغانستان و ایران ، سوریه و فلسطین پرورش می یافته است. درخت بادام بومی منطقه مدیترانه آسیا است. ...

مقدمه:

بادام درخت بادام به ۸ متر می رسد . درختی است زیبا که از زمانهای قدیم در نواحی مرکزی و غربی آسیا مخصوصا افغانستان و ایران ، سوریه و فلسطین پرورش می یافته است.

درخت بادام بومی منطقه مدیترانه آسیا است. بلندی آن به ۶تا۸ متر می رسد و برگهای آم ساده، بیضی باریک، نوک تیز، کمی موج دار و گلهای صورتی رنگ است. بادام دارای دو واریته اصلی می باشد که بادام شیرین و بادام تلخ می باشد.

https://rozup.ir/up/mostafabaghi/Pictures/image001.jpg

بادام حاوی گلیکوزید سیانوژنیک به نام آمیگدالین (Amygladin)است. این گلیکوزید در بادام شیرین به مقدار ناچیز ولی در بادام تلخ در حد سمی و به میزان یک تا ۳٫۵ درصد حضور دارد و می تواند منشاء مسمومیت دامها و یا انسان واقع شود.

هیدرولیز آمیگدالین، ینزالدئید (enzaldehyde)، جنتوبیوز (Gentobiose) و اسید سیانیدریک تولید می کند.

ریشه درخت بادام بسیار قوی است . این درخت می تواند حتی با کمی رطوبت نیز رشد کند .برگهای آن بیضی ، باریک ، نوک تیز و برنگ سبز می باشد . گلهای آن بسیار زیبا و برنگ صورتی است . در اوائل بهار شکوفه های بادام ظاهر می شود .
معرفی روغن بادام:

روغن بادام ( به انگلیسی : Almond oil ) را از انواع دانهٔ بادام تهیه می‌کنند. این روغن همان اولئات گلیسریل است که بوی ملایمی داشته و مزه آجیل می‌دهد. این روغن در الکل نامحلول است، اما در کلروفرم یا اتر کاملاً حل می‌شود. این روغن، جانشین خوبی برای روغن زیتون می‌باشد. از روغن بادام در تهیهٔ مارزیپان، نوقا، ماکارونی و همچنین انواع دسر استفاده می‌کنند. بادام، ۳۵ درصد ویتامین E دارد و میزان چربی‌های اشباع نشدهٔ آن بسیار بالاست. این نوع چربی قادر است میزان کلسترول LDL را کاهش دهد.

انواع روغن بادام:
روغن بادام تلخ

برای درمان ریزش مو و مو خوره از روغن بادام تلخ استفاده میشود.از آن جا که بادام تلخ دارای اسید سیانیدریک است باید در مصرف آن احتیاط کرد. روغن بادام تلخ سرفه را بهبود بخشیده و ضدسرماخوردگی است اما در مصرف آن باید دقت کرد. بادام میوه ای است که به دو شکل تلخ و شیرین یافت می شود. روغن بادام تلخ برای تنگی نفس، سرفه و ورم ریه مفید است. بادام تلخ، سنگ کلیه و قولنج را برطرف می کند. ریختن یک قطره روغن بادام تلخ در گوش برای رفع زنگ زدن گوش مؤثر است. روغن بادام خاصیت مسهلی دارد. روغن بادام، خشکی و چین و چروک پوست را برطرف می کند.
روغن بادام شیرین

عصاره ی مغز بادام، کاربرد بسیاری در محصولات آرایشی و زیبایی دارد. به خصوص آن که این روغن نقش بسیار موثری در تغذیه و آبرسانی پوست ایفا می کند. روغن بادام شیرین به دلیل بوی مطبوعی که دارد به عنوان خوشبوکننده محصولات آرایشی و خوشبوکننده های هوا استفاده می شود. متخصصان توصیه می کنند مادر برای برقراری ارتباط اولیه با نوزاد به بدن او روغن بادام شیرین مالیده و بدنش را به آرامی ماساژ دهد این ماده در آرامش بخشیدن به کودک اهمیت دارد. اما با همه ی این تفاسیر برخی از متخصصان استفاده از روغن بادام را برای نوزادان توصیه نمی‌کنند. روغن بادام منبع مهم و شناخته شده ای در به وجود آمدن آلرژی ها به خصوص در زنان باردار و مادران شیرده است. بسیاری از زنان باردار بر این باورند که با مصرف روغن بادام شیرین می توانند چروک ها و ترکیدگی های ناشی از بارداری را از بین ببرند. اما گذشته از خاصیت نرم کنندگی و تقویت بخشی و آبرسانی که این ماده به بدن دارد باید گفت خطوط بعد از زایمان بر بدن ناشی از یک کشیدگی سریع و خشن پوست است که بر قابلیت الاستیک فیبرهای کلاژن پوست اثر می گذارد. روغن بادام به ظاهر پوست را نرم می کند اما نمی‌تواند روی فیبرهای کلاژن که در ساختار عمیق پوست قرار دارد اثر بگذارد. هر چند این ماده را می توان برای جلوگیری از ترکیدگی و خطوط پوستی ران ها استفاده کرد، اما استفاده از آن برای زنان باردار و پوست حساس کودکان سفارش نمی‌شود چرا که این ماده اثر مستقیمی بر پوست نوزاد داشته و آلرژی را در او بالا می برد.
خواص روغن بادام:

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا ،روغن بادام تلخ سرفه را بهبود ‌بخشیده و ضد سرماخوردگی است اما در مصرف آن باید دقت کرد. بادام میوه ‌ای است که به دو شکل تلخ و شیرین یافت می ‌شود. روغن بادام تلخ برای تنگی نفس، سرفه و ورم ریه مفید است.
همچنین مالیدن آن بر دور چشم بینایی را تقویت می کند.این میوه سنگ کلیه و قولنج را برطرف می نماید. چغاله بادام نیز برای تقویت لثه و دندان مفید است و خشکی دهان را از بین می برد.
ریختن یک قطره روغن بادام تلخ در گوش برای رفع زنگ زدن گوش مؤثر است.
روغن بادام خاصیت مسهلی دارد و ضد سرماخوردگی است و ترک دست و پا را درمان می کند. مالیدن روغن بادام تلخ روی صورت لکه ها و چین و چروک را درمان می کند. در ضمن خوردن بیش از اندازه بادام شیرین برای معده مضر است و مصرف روزی پنج دانه بادام کفایت می کند.
افرادی که دارای موهای خشک هستند، می‌ توانند از روغن‌ هایی مثل روغن بادام برای موهای خود استفاده کنند، زیرا روغن بادام می‌ تواند از خشکی و موخوره پیشگیری کند.
روغن بادام را از انواع دانه بادام تهیه می‌ کنند. این روغن همان اولئات گلیسرول است که بوی ملایمی داشته و مزه آجیل می‌ دهد. این روغن در الکل نامحلول است، اما در کلروفرم یا اتر کاملا حل می ‌شود.
روغن بادام جانشین خوبی برای روغن زیتون می‌ باشد. از روغن بادام در تهیه مارزیپان، نوقا، ماکارونی و همچنین انواع دسر استفاده می ‌کنند.
بادام، ۳۵ درصد ویتامین E دارد و میزان چربی ‌های اشباع نشده آن بسیار بالا است. این نوع چربی قادر است که میزان کلسترول LDL را کاهش دهد.
مراقب باشید از آن جا که بادام تلخ دارای اسید سیانیدریک است باید در مصرف آن احتیاط کرد.
متخصصان توصیه می کنند مادر برای برقراری ارتباط اولیه با نوزاد به بدن او روغن بادام شیرین مالیده و بدنش را به آرامی ماساژ دهد این ماده در آرامش بخشیدن به کودک اهمیت دارد اما با همه ی این تفاسیر برخی از متخصصان استفاده از روغن بادام را برای نوزادان توصیه نمی کنند.
روغن بادام منبع مهم و شناخته شده ای در به وجود آمدن آلرژی ها به خصوص در زنان باردار و مادران شیرده است.
خواص بادام تلخ و بادام شیرین و روغنش از زبان خودش !

اسم من بادام است !ما دو برادریم که یکى شیرین و دیگرى تلخ است .بو داده نوع شیرین من مقوى مغز و سلسله اعصاب است .بینایى را تقویت مى کنم و براى تنگ نفس مفیدم .تلخ من اگر با عسل خورده شود، براى کیسه صفرا و کبد مفید است .با پوست منافع بسیار دارم که از آن جمله از بین بردن زخمهاى چرکى است .اسم من بادام است . همان میوه اى که چشم هاى زیبا را به آن تشبیه مى کنند عربى من ((لوز)) است ..زادگاه اولیه ى مرا عده اى آسیاى صغیر و عراق نوشته اند، ولى من خود را ایرانى الاصل مى دانم و در بسیارى از کشورهاى خارجى مرا به نام بادام فارسى مى خوانند. من انواع زیاد از کوهى ، و بیابانى و بستانى . کوچک و بزرگ دارم و این به دو گروه شیرین و تلخ قسمت مى شوند.میوه شیرین من داراى ۵۴ درصد روغن ۲۴ درصد مواد سفیده اى و مقدارى عوامل مخصوص که هنرش آمیزش روغن با آب است مى باشد و همچنین داراى مقدارى قند – صمغ – آهک – فسفر – پتاسیم – گوگرد – کلر – سدیم و آهن هستم و به علت وجود این عناصر است که کمى سنگین و دیر هضم مى شوم . چون یک درصد فسفر دارم ، مقوى مغز و سلسله اعصاب مى باشم .بادام تلخ روغن کمترى دارد. (بیست تا ۴۵ درصد) ولى عوامل ترکیب کننده ى آن با آب زیادتر است . و بعلاوه داراى یک ترکیب شیمیایى است که در مجاورت آب تولید مقدارى قند و مقدارى اسانس بادام تلخ و سمى به نام اسید سیانیدریک مى نماید. روغن نوع شیرین من مسهلى ملایم است و مقدار خوراک آن ۱۵ تا ۶۰ گرم و براى اطفال ۴ تا ۳۰ گرم به تناسب سن آنها است .میوه من نگهبان جوهر دماغ – ضد عفونى کننده ى اعضاء باطنى و مقوى بینایى مى باشد – نرم کننده مزاج – سینه و گلو است .شیره ى میوه من با شکر سرفه را آسان ، سینه و حنجره را نرم و باز مى کند و براى تنگ نفس و ذات الجنب و سینه پهلو مفید است و از خونریزى ریوى جلوگیرى مى کند.

اگر پوست سخت میوه ى مرا که سوخته و به سرحد خاکستر شدن نرسیده باشد گرد دندان نموده و به دندانهاى خود بمالید لثه دندان را محکم مى کند و دندان را سفید مى نماید.من به سبب لعابى که دارم ، جهت زخم روده و مثانه و اسهال و پیچش شکم مفید مى باشم . مخصوصا اگر این پیچش به علت زیادى رطوبت معده باشد – من زیاد کننده ى شهوت بوده و فشار آن را کم مى کنم – خوردن من از سوزش ادرار مى کاهد. میوه ى من بدن را چاق مى کند و چنانچه مرا با نبات یا مواد قندى دیگر بخورید نیروى غذایى بیشترى به شما خواهم داد.اگر مرا بکوبید ثقیل مى شوم و دیر از معده مى گذرم . بو داده ى من مقوى معده بوده ، رطوبت آن را بیشتر جمع مى نماید.مرباى من در چاق کردن اشخاص ضعیف البنیه اثرى معجزه آسا دارد.مرباى میوه من با عسل جهت درد جگر و سرفه مفید بوده ، و بادشکن مى باشد.چغاله ى من با پوست ، دندان و لثه را محکم مى کند و حرارت دهان را تسکین مى دهد. یکى از خواص عجیب شکوفه ى درخت من است که شهوت مردان را زیاد و شهوت زنان را کم مى کند و این به علت داشتن هورمون مردانه است .

زیاده روى در خوردن من ، براى معده خوب نیست ، مخصوصا براى اشخاص سالخورده و سرد مزاج و معده هاى مرطوب زیان آور است .مغز کهنه و فاسد شده ى من باعث زیاد شدن غم و غصه شده ، اشتها را سد مى نماید و اگر ایجاد قى ننماید، تولید غش خواهد نمود و درمان آن قى کردن و خوردن میوه هاى ترش است .روغن بادام شیرینروغن نوع شیرین من دماغ را تازه مى نماید، و براى کسانى که مبتلا به سرسام و سینه پهلو باشند نافع است .براى رفع بى خوابى مفید بوده ، و خواب آور است ، خوردن آن با کمى کتیرا و شکر جهت سرفه ى خشک و باز شدن صدا و قصب الریه و نرم کردن روده ها سودمند است . از روغن من جهت ضرر مسهل ها، مخصوصا مسهل هاى شیمیایى استفاده نمایید.خوردن روغن میوه شیرین من جهت پیچش شکم و دل درد و نرم کردن روده ها مفید بوده ، معالج قولنج و سختى ادرار است.

https://rozup.ir/up/mostafabaghi/Pictures/almond-oil.jpg

روغن شیرین من در اخراج سنگ هاى کلیه و مثانه کمک مى کند. مخصوصا اگر آن را با کمى حجرة الیهود مخلوط نمایید.حجرة الیهود یا زیتون بنى اسرائیل سنگى است که در اسرائیل پیدا مى شود، از دانه هاى ریز تشکیل شده ، و براى چاپ سنگى مصرف داشت . خوردن مقدارى از آن با روغن بادام شیرین یا تلخ براى ریزش سنگ مفید است و مالیدن مخلوط آن با روغن بادام بر مژه و ابرو سبب روییدن و پر پشت شدن موى آنها مى شود.بادام تلخمیوه ى نوع تلخ من محلل و ضد عفونى کننده و پاک کننده ى اخلاط است . ضماد آن با سرکه جهت سر درد و سرمه ى آن به چشم ، جهت تقویت بینایى به کار مى رود.جهت تنگ نفس و سرفه و ورم سینه مفید مى باشد، مخصوصا اگر همراه با نشاسته خورده شود و اگر کمى از آن را با نعناع بخورید، درد کلیه را تسکین مى دهد و خوردن آن همراه با عسل جهت باز شدن کیسه ى صفرا و کبد و سپرز و امراض آنها نافع است .مالیدن کوبیده میوه تلخ من به سر، شوره و شپش و رشک را از بین مى برد.استعمال یک دانه ى آن عادت ماهانه آور است . ضماد آن با سرکه و جهت زخم هاى کهنه و زخم هاى چرکى پوست و زخم هاى عصبى و جرب و خارش و ترکیدن پوست مفید است .مالیدن آن به صورت ، برطرف کننده ى کک و مک و آثار پوست مى باشد ضماد آن بر محل گزیدن سگ هار قبل از رسیدن پزشک نافع است . میوه ى تلخ من جهت روده مضر است و زیاده روى در خوردن آن تولید مسمومیت مى نماید که ممکن است مرگ همراه داشته باشد.برگ و ریشه ى درخت بادامضماد ریشه درخت من چه تلخ و چه شیرین ، با روغن جهت دردسر و خوردن جوشانده آن جهت پاک کردن طحال و کلیه و رفع قولنج و اخراج کرم معده و ضماد خاکستر آن جهت سوختگى آتش مفید است .روغن بادام تلخروغن انواع تلخ من ضد عفونى کننده است .

اخلاط لزج و چسبنده و لیزابه را از معده و روده پاک مى کند. و با داروهاى مناسب جهت تنگ نفس و ورم طحال و درد کمر و سختى ادرار و رفع قولنج و اختناق رحم و فروبردن اورام و اخراج سنگ و جنین تجویز شده است . چکاندن آن در گوش جهت تسکین درد آن مفید است و گوشى که صدا مى کند دارویى بهتر از این ندارد. مقدار خوراک آن بیست گرم است .خاتمه : صمغ درخت من همانند صمغ عربى است ، در آب حل شده چسب درست مى کند، و سینه را نرم مى کند، بادامچه و بادامک انواع کوهى ما بوده و خواصى مانند ما دارند.بادام نمک پرورده و بادامچه جهت کسانى که گرسنگى کاذب دارند مفید مى باشند. با من انواع شیرینى – سوهان عسلى – قطاب و غیره درست مى کنند.
پیشگیری از موخوره با روغن بادام

مجتبی امیری، متخصص پوست و مو می گوید: خشکی مو می ‌تواند به دلایل ژنتیکی یا استفاده از شوینده‌ هایی که استاندارد نیستند، شرایط آب و هوایی محل زندگی افراد و استفاده از سشوار و اتوی مو باشد. کرم ‌های مو پایه ی روغنی دارند و از روغن ساخته شده‌ اند و استفاده از آن ها موجب بروز درخشندگی و نرم شدن موها می‌ شود.

افرادی که دارای موهای خشک هستند، می‌ توانند از روغن‌ هایی مثل روغن بادام برای موهای خود استفاده کنند، زیرا روغن بادام می‌ تواند از خشکی و موخوره پیشگیری کند.
روغن بادام تلخ و پیشگیری از سرماخوردگی

روغن بادام تلخ سرفه را بهبود ‌بخشیده و ضدسرماخوردگی است اما در مصرف آن باید دقت کرد. بادام میوه ‌ای است که به دو شکل تلخ و شیرین یافت می ‌شود. روغن بادام تلخ برای تنگی نفس، سرفه و ورم ریه مفید است.
با روغن بادام تلخ همیشه جوان بمانید

مصرف میوه و سبزیجاتی مانند انگور، نارنگی، پرتقال، کرفس، جعفری، هویج و حتی زیتون در رژیم غذایی روزانه در جلوگیری از پیری پوست بسیار مفید است. همچنین روغن بادام تلخ نیز از چین و چروک پوست پیشگیری می کند.

مصرف مواد غذای مانند: فلفل سیاه، لیموترش و مریم گلی در کاهش تعریق موثر و نیز گیاه مورد و عصاره آن برای درمان تعریق زیاد بسیار مفید است.

مصرف بیش از حد بعضی از فراورده ها برای پوست مضر بوده که بادمجان، عدس، البالو، گوشت گوساله و گاو نمونه این مواد هستند که باید در تنظیم برنامه غذایی به آنها توجه شد.

قارچ نیز می تواند موجب ایجاد لک روی پوست شود مصرف بیش از حد تخم مرغ نیز مضر است.
با ماسک روغن بادام و عسل پوستتان را روشن کنید

هیچ کرم و یا درمانی نمی تواند رنگ پوست طبیعی شما را تغییر دهد اما روشن کردن موقتی رنگ پوست شما ممکن است.بر اثر گذشت زمان و با بالا رفتن سن، بهداشت ضیف و یا جوش ها ، لکه های تیره ای روی پوست ما ایجاد می شود و در کل پوست ما تیره تر می شود.اما با استفاده از روشهای خانگی مثل استفاده از ماسک عسل و روغن بادام می توانید تمان بدن و یا فقط قسمت خاصی از بدنتان را بطور موقت روشن تر کنید. با استفاده از این ماسک می توانید با خیال راحت بدون آسیب رساندن به پوستتان ، حداقل برای مدت کوتاهی آن را روشن کنید.

یک قاشق چایخوری پودر شیر ، یک قاشق چایخوری عسل ، یک قاشق چایخوری آبلیمو و نصف قاشق چایخوری روغن بادام را در یک کاسه کوچک بریزید و با هم مخلوط کنید. با استفاده از یک سربند موهایتان را عقب بزنید تا روی صورتتان نریزد. با استفاده از یک پاک کننده آرایش و آلودگیهای پوستتان را کاملا” پاک کنید و سپس صورتتان را خشک کنید.

با استفاده از انگشتانتان ماسک عسل را روی پوست صورتتان بمالید . بعد از اینکه کارتان تمام شد انگشتهایتان را کاملا” بشوئید و مواظب باشید که ماسک داخل چشم و یا دهان شما نرود.

حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید سپس ماسک را با آب گرم بشوئید . از یک ضد آفتاب و یا کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا پوستتان دوباره تیره نشود. این ماسک خانگی را برای بدنتان نیز می توانید استفاده کنید.

 
بقیه خواص روغن بادام

    موهای زیبا و سالم: روغن بادام موهارا تغذیه می کند و آنرانرم و سالم نگه می دارد. برای جلوگیری از شکنندگی مو بسیار خوب است و موهای آسیب دیده را درمان میکند همچنین موجب درخشش موها می شود
     ماساژ روغن بادام: در سراسر جهان- از ماساژ روغن بادام استفاده می شود و خصوصیات اعجاب انگیزی دارد بغیر از عطر تسکین دهند آن با سایر روغن های آروماتراپی کار می کند. ماساژ با روغن بادام نیز می تواند درد عضلانی را تسکین دهد
    پزشک پوست: روغن بادام حاوی ویتامین E، A، B1، B2 و B6، که همه برای پوست خوب است. روغن بادام به راحتی جذب می شود و پوست شما را مرطوب میکند. آن به عنوان یک مرطوب کننده بسیار عالی است. برای پوست خشک و حساس ایده آل است و از اشعه های مضر UV محافظت میکند. از آسیب های پوستی جلوگیری میکند و سلولهای پوست را ترمیم میکند
    کاهش علائم پیری: روغن بادام حاوی ویتامین E است و به حلقه های تیره زیر چشم، چین وچروک، خطوط ریز و لکه های پوستی کمک میکند وشمارا جوانتر نشان میدهد
     بررسی سطح کلسترول:  روغن بادام محتوی سدیم، پتاسیم است از این رو در رژیم غذایی خود استفاده کنید چون فشار خون و کلسترول خون را تنظیم میکند
     افزایش ایمنی و هضم: مصرف منظم روغن بادام نیز می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. همچنین یک ملین موثر و در هضم غذا کمک می کند.
 

https://rozup.ir/up/mostafabaghi/Pictures/font-b-Cold-b-font-font-b-Pressed-b-font-Organic-Sweet-font-b-Almond-e1414167220996.jpg

روش مصرف روغن بادام تلخ:
پوست

به صورت روزانه و به عنوان کرم بیشتر برای مصرف در سایه و نه آفتاب مصرف نمایید
مو

برای مو بعد از حمام و خشک کردن سر ۳۰ قطره روغن را کف دست ریخته و پوست سر را ماساژ دهید روز بعد سر را شستشو دهید
روش تهیه روغن بادام:

مقدار ۲۵۰ گرم مغز بادام درختی را داخل تابه روی حرارت قرار داده تا در اثر حرارت به مرز برشته شدن برسد سپس داخل آسیاب برقی ریخته و آسیاب کنید در زمان آسیاب شدن بادام متوجه چسبیدن بادام به شکل خمیر به دیواره آسیاب خواهید شد بادامی که به شکل خمیر در آمده را از دیواره جدا کرده و به وسط آسیاب منتقل کنید این عمل را چند بار تکرار کنید تا خمیر حالت روغنی پیدا کند سپس خمیر روغنی بدست آمده را وسط یک روسری و یا دستمال بزرگ قرار داده به شکل یک توپ در دست گرفته به صورتی که توپ در قسمت بالا قرار گرفته و لبه های پارچه را محکم در دست نگهدارید و با لبه یک قاشق روی سطح گردی که ایجاد کرده اید بکشید روغن با لبه قاشق از سطح آزاد شده و داخل ظرفی که از قبل تهیه کرده اید ریخته تا این جا کار تمام شد باید چند روزی روغن را به حال خود رها کرده تا ذرات معلق در روغن ته نشین شود سپس روغن را از سطح برداشته و استفاده نمایید .
طرز تهیه روغن بادام در منزل

روش پیش رو یکی از قدیمی ترین روش ها و همچنین ساده ترین روش ها جهت استخراج روغن از دانه های روغنی است این روش برای استخراج روغن(روغن کشی) از تمام دانه های روغنی به ویژه : پسته ، بادام ، گردو ، بادام زمینی ، سیاه دانه ، کرچک بوده که در منزل با کمترین امکانات شما را قادر به تهیه روغن دلخواه خود می نماید . امید است مورد توجه قرار گیرد

https://rozup.ir/up/mostafabaghi/Pictures/almond-oil.jpg

منابع :

  1. مجله پزشکی دکتر سلام
  2. تارنما رسمی دکتر محمد حسن عامری
  3. مجله اینترنتی دلگرم
  4. حکیم تهرانی
  5. آکا ایران – تندرستی
  6. ویکی پدیای فارسی
  7. شبکه اینترنتی آفتاب
  8. تبیان
  9. نایس کلوب
  10. بیتوته
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 83
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 92
  • آی پی دیروز : 165
  • بازدید امروز : 108
  • باردید دیروز : 277
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 49
  • بازدید هفته : 385
  • بازدید ماه : 1,134
  • بازدید سال : 39,708
  • بازدید کلی : 669,104
  • کدهای اختصاصی