loading...
پژوهشکده مرجع پژوهش دانش آموزان
آخرین ارسال های انجمن
باقی بازدید : 975 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

سیب ( دقیقا”یک میوه شفتدار) میوه درختی ازطبقه Malus است که عضوی از خانواده گل سرخیان بوده « روزاسیا) و در طول تاریخ کشت می شده است . بیشتر گروه سیبها به گونه M. domesticaیا پیوندیهای آن تعلق دارند. اجداد وحشی سیبها احتمالا” درختی به نام Malus sieversii ( که فاقد اسم همگانی است) بود که هنوز هم در قزاقستان یافت می شود.محققان در حال مطالعه روی M. sieversii که در برابر بسیاری از بیماریها و آفات مقاوم است می باشند تا بتوانند یک سیب مقاوم تر در برابرسرما بوجود آورند.[...]

مقدمه:

سیب یک میوه درختی گرم سیری از خانواده گلسرخیان است که انواع مختلفی دارد، مانند سیب گلاب(Gala apple)، سیب سرخ، سیب سبز و سیب وحشی. این میوه خوش عطر و طعم، حاوی مقدار زیادی پتاسیم، سدیم، کلسیم، برم و فسفر و مقادیر زیادی ویتامین آ و ب می‌باشد.

معرفی میوه سیب:

سیب ( دقیقا”یک میوه شفتدار) میوه درختی ازطبقه Malus است که عضوی از خانواده گل سرخیان بوده « روزاسیا) و در طول تاریخ کشت می شده است . بیشتر گروه سیبها به گونه M. domesticaیا پیوندیهای آن تعلق دارند. اجداد وحشی سیبها احتمالا” درختی به نام Malus sieversii ( که فاقد اسم همگانی است) بود که هنوز هم در قزاقستان یافت می شود.محققان در حال مطالعه روی M. sieversii که در برابر بسیاری از بیماریها و آفات مقاوم است می باشند تا بتوانند یک سیب مقاوم تر در برابرسرما بوجود آورند.

https://rozup.ir/up/mostafabaghi/Pictures/apple22.jpg

تاریخچه:
در کلیه مناطق آب و هوایی خنک ، سیب غذای بسیار مهمی بوده است . نسبت به سایرمیوه های درختی ( احتمالا” بجز مرکبات) سیب را می توان برای ماهها انبار نمود درحالیکه همچنان ارزش غذایی خود را حفظ می کند. سیبهای زمستانی که در اواخر پاییز چیده شده و در دمای بالای انجماد در سردخانه یا اتاق سیب نگهداری می کنند از سال ۱۸۰۰ غذای مهمی در اروپا و آمریکا به شمار می رفته است .
گونه های سیب:
بیش از ۷۵۰۰ گونه سیب شناسایی شده است . این گونه ها در نقاط فراشمالگانی ، نیمه حاره و معتدل وجود دارند. چون درختان سیب به شرایط خنک کننده « chilling requirement) نیازدارند در آب و هوای استوایی گل نمی دهند.
در بین رایج ترین گونه های تجاری سیب می توان به این موارد اشاره کرد Braeburn( نیوزیلند) ، سیب نارنجی cox «بریتانیا – گونه قدیمی که امروزه محبوبیت گذشته را ندارد) ، فوجی « آسیا، استرالیا) ، گالا« نیوزیلند) ، سیب طلائی( آمریکا ، اروپا) ، گرانی اسمیت « استرالیا و کالیفرنیا) ، جونا گلد( آمریکا) ، جوناتــــان ( آمریکا) ، مکین تــاش ( کانــادا) ، سیب قرمـز« آمریکا) و نوعی سیب زمستانی ( آمریکا). تمامی این سیبها بجز نوع آخر شیرین و رنگین هستند. گرانی اسمیت ترش است و بعضی از مردم آنرا بصورت تازه می خورند در ضمن برای آشپزی هم مطلوب هستند. پوست آن سبز روشن خالدار است . این گونه سیب برای رشد کامل نیازمند آب و هوایی گرم بوده و فصل رشد طولانی مدتی دارد اگرچه میوه های نامرغوب تر در مناطق نامناسب رویش می کنند. تصویر معروفی از سیب گرانی اسمیت بر روی آرمApple Records وجود دارد( یک شرکت سازنده ترانه که آهنگهای گروه Beatles را منتشر می کند).
طعم سیب ها:

مزه سیبها برای اشخاص متفاوت است و در طول زمان تغییر می کند. مثلا” شهر واشنگتن ( آمریکا) به کشت سیب قرمز شهرت داشت اما در سالهای اخیرکشت گونه های دیگرنیز محبوبیت یافته است ؛ بعضی از مردم آمریکا سیب قرمز را بعنوان سیبی نا مرغوب با طعمی بسیار ملایم و ساختاری نرم به حساب می آورند. این افراد به سیبهای ترد مثل فوجی و گالا تمایل یافته اند.
معمولا” سیبهای جدید شیرین تر از انواع قدیمی هستند. بیشتر سیبهای آمریکای شمالی و اروپا طعمی شیرین و ملس دارند اما سیبهای ترش طرفداران بسیار اندکی دارند. سیبهای خیلی شیرین با طعم کم ترش در آسیا محبوبیت دارند. تمامی گونه سیبهای جدید نرم ولی ترد هستند. سایر موارد مورد نیاز در پرورش سیب عبارت است از پوست رنگین ، عدم وجود رنگ قهوه ای ، راحتی حمل ونقل ، امکان انبار، محصول فراوان ، مقاومت در برابر بیماریها، نمونه شکل سیب قرمز واشنگتن ، ساقه بلند( تا آفت کشها امکان نفوذ به تمامی قسمتهای میوه را داشته باشند) و طعمی قابل قبول برای میانگین افراد. گونه های قدیمی اغلب ترش ، دارای شکلهای نابهنجارو قهوه ای هستند و دارای رنگ وساختار گوناگون می باشند. امروزه تعداد بسیار کمی از گونه های قدیمی در سطح کلان تولید می شود اما بسیاری ازاین گونه ها توسط باغداران خانگی و کشاورزانی که مستقیما” محصولشان را در بازارهای محلی عرضه می کنند به عمل می آیند.بسیاری از گونه های خارق العاده و از نظربومی مهم ، با طعم و ظاهر منحصر به فردشان برای کشف وجود دارند ؛ مبارزاتی برای حفظ سیب در سراسر جهان آغاز شده تا ازانقراض چنین میراث بومی جلوگیری شود.
گونه هایی از سیب را بخصوص برای تولید آب سیب کشت می کنند . سیبهای آب گیری قطعا” برای خوردن بسیار ترش وزننده هستند اما با آنها یک نوشیدنی خوش طعمی تولید می شود که با سیبهای خوراکی معمولی نمی توان تهیه نمود.زیان‌های سیب:

سعی کنید همیشه سیب را با پوست بخورید، زیرا مقدر زیادی پکتین در پوست سیب وجود دارد. سیب‌هایی که در بازارهای داخل ایران یا آمریکا و کانادا به فروش می‌رسد، روی آن دارای یک لایه چربی برای حفاظت آن می‌باشد، بنابراین حتماً این سیب‌ها را به دقت بشویید. آن‌هایی‌که دارای معده ضعیف هستند باید سیب را بسیار نازک پوست بگیرند که پکتین‌ها و ویتامین‌های آن از بین نرود.

https://rozup.ir/up/mostafabaghi/Pictures/shabnamnews280805478417613-300x187.jpg

خواص سیب:

آزمایشات علمی نشان میدهد که سیب به علت داشتن ماده ای به نام پکتین باعث کاهش کلسترول مضر خون میشود ، البته این خاصیت سیب تنها به سبب پکتین نیست و در واقع پکتین همراه با سایر مواد موثر در آن باعث کاهش کلسترول میشود.

همچنین پکتین موجود در سیب برای کنترل اسهال و یا رفع یبوست مفید می باشد.پکتین مقدار زیادی آب از معده و روده جذب کرده و مدفوع را به حالت نیمه سفت تبدیل می کند. در عین حال پکتین می تواند ازسفت و سخت شدن مدفوع جلوگیری کرده و باعث رفع یبوست گردد. برای بدست آوردن خاصیت ضد اسهالی سیب باید آن را بدون پوست مصرف نمود تا فقط پکتین آن موثر باشد و در مورد اثر یبوست باید سیب را با پوست مصرف نمود تا گذشته از پکتین مقداری فیبر توسط پوست آن به بدن برسد و بتواند به عنوان ضد یبوست عمل کند.

سیب در تنظیم قند خون نیز موثر است، به رغم وجود قند طبیعی در سیب خوردن این میوه باعث افزایش سریع قند خون نمی شود. بنابراین، سیب برای افراد مبتلا به دیابت و یا سایر اشخاصی که باید از سرعت افزایش قند خون خود بکاهند، بسیار مفید و موثر است.

سیب برای کاهش فشار خون نیز مفید است. برخی از تحقیقات علمی نشان می دهد حتی بوییدن این میوه نیز کاهش دهنده فشار خون بوده و ایجاد آرامش می کند.

ماده ضد میکروبی فلورتین موجود درسیب بر انواع میکروارگانیسم های گرم مثبت و منفی موثر است و از این نظر عصاره سیب دارای خاصیت ضد میکروبی است، همچنین برخی از مطالعات علمی نشان داده عصاره سیب، عصاره انگور و چای، دارای قویترین امکان برای نابودی ویروس هستند به طوریکه تقریبا صد در صد ویروس ها را از بین می برد. پژوهشگران در یافته اند افرادی که نسبت به سایرین مقدار بیشتری سیب مصرف می کنند کمتر مبتلا به سرماخوردگی و ناراحتی های مربوط به قسمت فوقانی دستگاه تنفسی می شوند.

سیب همچنین دارای خاصیت ضد سرطانی ، کاهش دهنده اسید اوریک، رفع کننده ی گرفتگی صدا، جلو گیری کننده از تصلب شرایین و … می باشد.

خواص سیب ترش:
۱٫ سیب ترش قابض است و حالت استفراغ و دل پیچه را از بین می برد.
۲٫ پخته ی سیب ترش اسهال خونی را درمان می کند.
۳٫ مخلوط آب سیب ترش و انار برای تقویت معده مفید است.
۴٫ رب سیب ترش برای بهبود اسهال و استفراغ کاربرد دارد.
۵ . سیب ترش برای کسانی که مزاج گرم دارند، بسیار مفید است. اشخاص دارای مزاج سرد از سیب شیرین استفاده کنند.
۶ . خوردن سیب ترش حافظه را ضعیف می کند.

نقش سیب در درمان بیماری ها:
نظر پزشکان قدیم و جدید آن است که تا درمان با غذا میسر است، نباید از دارو استفاده نمود. محمدبن زکریای رازی می گوید: مهما قدرت أن تعالج بالأغذیه لا تعالج بالأدویه.
سیب دارای ویتامین و مواد مغذی زیادی است. مواد موجود در یک سیب متوسط عبارت است از:
انرژی       ۲۵۸ کالری
پروتیین      ۱/۲ گرم
چربی       ۱/۶ گرم
مواد نشاسته ای     ۵۹/۶ گرم
کلسیم     ۲۴ میلی گرم
فسفر     ۱۰ میلی گرم
آهن     ۱/۲ میلی گرم
ویتامین آ     ۳۶۰ واحد
ویتامین ب ۱     ۰/۱۵ میلی گرم
ویتامین ب ۲     ۰/۸ میلی گرم
ویتامین ب ۳     ۰/۱ میلی گرم
ویتامین ث        ۱۸ میلی گرم
خواص دارویی:
مشهور است که، خوردن یک سیب در روز شما را از مراجعه به دکتر بی نیاز می کند:
۱٫ سیب میوه ای قلیایی و تمیز کننده بدن است و به علت دارا بودن پکتین زیاد، آب اضافی بدن را خارج می سازد.
۲٫ سیب برای درمان اسهال کودکان مفید است؛ بدین منظور از سیب رنده شده استفاده نمایید.
۳٫ سیب به راحتی قابل پختن است. کسانی که روده ی کم کار و تنبل دارند، می توانند از سیب پخته شده استفاده کنند؛ بدین منظور آن را درون ظرف لعابی یا تفلون روی حرارت کم بگذارند تا پکتین و ویتامین های سیب از بین نرود.
۴٫ شربت سیب بهترین دارو برای درمان سرفه و گرفتگی صدا است. برای تهیه شربت سیب یک کیلو سیب را شسته و با پوست قطعه قطعه کنید و در یک لیتر آب بپزید؛ سپس آن را از صافی ریز بگذرانید و چند تکه قند به آن اضافه نمایید و دوباره روی آتش ملایم قرار دهید تا قوام بیاید. پس از خنک شدن روزی سه تا چهار فنجان از این شربت بنوشید.
۵٫ نوشیدن آب سیب داروی مؤثری برای درمان سرماخوردگی و گرفتگی صدا و سرفه است.
۶ . سطح بالای کلسیم موجود در سیب، موجب جذب کلسیم غذاهای دیگر به بدن می گردد.
۷٫ خوردن سیب، یبوست را برطرف می کند و برای خستگی مفرط مفید است.
۸ . دم کرده ی برگ درخت سیب، مدر (ادرار آور) است و التهاب کلیه و مثانه را درمان می کند.
۹٫ سیب تقویت کننده کبد و اشتهاآور است.
۱۰٫ سیب برای درمان تنگی نفس بسیار مفید است، حتی بوییدن آن نیز چنین خاصیتی دارد.
۱۱٫ سیب پخته تقویت کننده معده و کبد و دفع کننده سودا و سموم بدن است.
۱۲٫ سیب حرارت را از بدن خارج می سازد.
۱۳٫ خوردن سیب برای افراد مبتلا به بیماری قند مفید است؛ زیرا قند خون را بالا نمی برد.
۱۴٫ خوردن سیب با پوست به لاغر شدن کمک می کند.
۱۵٫ جوشانده ی گل سیب داروی سرفه و تورم مجرای تنفسی است.
۱۶٫ سیب داروی خوبی برای درمان زخم ها است.
۱۷٫ میزان بالای پکتین موجود در سیب آن را در ردیف بهترین داروهای درمان سوء هاضمه قرار می دهد.
۱۸٫ تنقیه (اماله) با آب سیب برای بیماری های روده بسیار مؤثر است.
۱۹٫ دم کرده ی پوست سیب بهترین دوست کلیه است.
۲۰٫ آب سیب را درمنزل تهیه کنید و بدون فاصله آن را بنوشید؛ زیرا در اثر ماندن، آنزیم های خود را ازدست می دهد.
۲۱٫ آب سیب برای زیبایی، لطافت و ترمیم چین و چروک پوست مفید است؛ بدین منظور آب سیب را صبح و شب روی پوست گردن و صورت بمالید و ماساژ دهید.
۲۲٫ ویتامین های موجود در سیب بیشتر در پوست و زیر پوست آن قرار دارد؛ بنابراین اگر هضم پوست سیب برای شما مشکلی به وجود نمی آورد، بهتر است آن را با پوست میل نمایید؛ در غیر این صورت لایه ی بسیار نازکی از آن را جدا کنید.
۲۳٫ از مربای شکوفه سیب برای درمان ضعف معده استفاده کنید.
۲۴٫ سیب سرخ شیرین نسبت به سیب های دیگر خواص بیشتری دارد.

https://rozup.ir/up/mostafabaghi/Pictures/greeeeeeeeeeeenappplee.jpg

۱۱ دلیل رای خوردن سیب در روز:

۱-به بهبود تنفس، درمان و پیشگیری از آسم کمک می‌کند.
محققان انگلیسی اخیراً به این نتایج دست پیدا کرده‌اند که مادرانی که در طی زمان بارداری سیب بیشتری می‌خورند، کمتر احتمال دارد فرزندانی داشته باشند که تا سن ۵ سالگی دچار آسم شوند.
این میوه می‌تواند از ریه‌های افراد بزرگ‌سال نیز محافظت کند.
همچنین می‌تواند احتمال مبتلا شدن به آسم، سرطان ریه و بسیاری از بیماری‌های دیگر را کاهش دهد. اگر شما از مشکلات ناشی از آسم رنج می‌برید با خوردن یک فنجان آب سیب می‌توانید به رفع این مشکلات و نگرانی‌ها کمک کنید. یکی از نشانه‌های آسم به سختی و با صدای بلند نفس کشیدن است اما با خوردن آب سیب تازه می‌توانید این نشانه‌ها را از بین ببرید.

۲- باعث می‌شود دیرتر گرسنه شوید
سیب حاوی میزان زیادی فیبر می‌باشد و بدون این‌که شما کالری زیادی دریافت کنید، معده را پُر نموده و باعث می‌شود دیگر احساس گرسنگی نکنید.
شیرینی طبیعی که در سیب وجود دارد به آهستگی وارد خون می‌شود و به حفظ قند خون و این‌که سطح انسولین را در بدن شما در حد ثابتی نگاه دارد، کمک می‌کند، در نتیجه بدن شما احساس پُری و سیر بودن بیشتری خواهد کرد، برعکس خوراکی‌های آماده که مواد قندی در آن‌ها بسیار زیاد است و گرسنگی‌های بسیار سریع را به دنبال دارند.

۳- به افزایش هوش، پیشگیری و درمان آلزایمر کمک می‌کند
احتمالاً به علت افزایش تولید استیل کولین (یک ماده شیمیایی که وظیفه رساندن پیغام بین سلول‌های عصبی را بر عهده دارد)، سیب به بالا بردن کارایی حافظه ضمن افزایش سن و کاهش بالقوه‌ی شانس ابتلا به بیماری آلزایمر کمک می‌کند. این نتایج، از تحقیقاتی که در دانشگاه منچستر بر روی حیوانات انجام شد، به دست آمد.
اثر آن در درمان و پیشگیری از آلزایمر به گونه‌ای است که خوردن سیب باعث تقویت سلول‌های مغز می‌شود.

۴- کلسترول خون را کاهش می‌دهد
باید از دو ترکیب کلیدی و اصلی تشکر کنیم؛ پکتین (نوعی فیبر گیاهی) و پلی فنول‌ها (نوعی آنتی‌اکسیدان قوی). سیب می‌تواند سطح کلسترول بد خون (LDL) را پایین بیاورد و به این ترتیب از گرفتگی عروق جلوگیری می‌کند.
برای استفاده‌ی بیشتر از مواد مغذی موجود در سیب، پوست آن را دور نیندازید، زیرا پوست سیب دو تا شش برابر بیشتر از گوشت آن، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی دارد.
با خوردن سیب به طور منظم می‌توانید از مبتلا شدن به دیابت و مشکلات
دیگری که به دنبال دارد جلوگیری کرد. ژلاتین موجود در سیب نقش انسولین را
ایفا می‌کند در نتیجه در تنظیم سطح قند خون بدن اهمیت ویژه‌ای دارد
سطح بالای کلسترول در بدن مشکلات طولانی مدت و خطرناکی را به دنبال دارد با مصرف سیب می‌توانید سطح کلسترول را در حد نرمال نگه دارید.
مطالعات و پژوهش‌ها حاکی از این است که خوردن دو عدد سیب در هر روز تقریباً به میزان ۱۶ درصد سطح کلسترول را پایین می‌آورد. برای کاهش سطح کلسترول هیچ چیز دیگری به اندازه سیب مفید نیست.

۵- با سرطان مبارزه می‌کند
مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند ترکیبات مختلفی که در این میوه‌ی آب‌دار وجود دارد، رشد سلول‌های سرطانی را محدود می‌کنند، اما این ترکیبات زمانی بیشتر تأثیرگذار خواهند بود که به طور کامل از تمام جزئیات سیب استفاده شود (البته به جز ساقه و دانه آن).
افرادی که روزانه بیشتر از یک سیب می‌خورند، درصد مبتلا شدن به چند نوع سرطان را ۹ تا ۴۲ درصد در خود پایین می‌آورند (سرطان دهان، مری، روده بزرگ، سینه، تخمدان، سرطان پروستات و سرطان‌های دیگر). این نتایج از تحقیقات محققان ایتالیایی به دست آمده است.
از آنجایی که فیبر موجود در سیب در تقویت دستگاه گوارش موثر است از خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند. خوشبختانه مطالعات نشان داده است که مصرف این میوه خطر ابتلا به سرطان ریه و سرطان سینه را نیز کاهش می‌دهد و به طور کلی سیب، میوه‌ای کاملاً استثنایی در پیشگیری از انواع سرطان‌ها به شمار می‌آید.

۶- دستگاه گوارش را تقویت می‌کند
افرادی که از مشکلات دستگاه گوارشی رنج می‌برند با خوردن سیب می‌توانند عملکرد این دستگاه را در حد نرمال نگه دارند.
مهم‌ترین دلیل در تنظیم و تقویت دستگاه گوارش این است که سیب سرشار از فیبر است و این بدان معناست که حرکات روده‌ای را منظم می‌کند و دیر هضمی و یبوست را از بین می‌برد. با تنظیم دستگاه گوارشی از دل دردهای مزمن و شدید که به این دستگاه مرتبط است نیز کاسته می‌شود.

۷- موجب افزایش انرژی بدن می‌شود
قندی که در سیب وجود دارد طبیعی است و فواید زیادی دارد که به هیچ عنوان قابل مقایسه با شیرینی‌ها و قندهای مصنوعی نیست.
قند موجود در سیب باعث افزایش انرژی می‌شود به همین دلیل است که خوردن این میوه صبح زود و قبل از صبحانه توصیه شده و تا آخر شب بدن را سرحال نگه می‌دارد و انرژی مورد نیاز را تأمین می‌کند.

۸- به درمان آنمی (کم خونی) کمک می‌کند
از آن‌جایی که سیب دارای آهن است در درمان آنمی نقش مهمی دارد. آهن موجود در بدن سطح هموگلوبین را افزایش می‌دهد که افزایش هموگلوبین با درمان آنمی رابطه مستقیم دارد اگر شما دائماً احساس ضعف و خستگی دارید با خوردن این میوه می‌توانید سرحال شوید زیرا قند طبیعی و اسیدهای موجود در سیب با آهن آن ترکیب شده و باعث افزایش انرژی و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود به گونه‌ای که بدن در برابر بیماری‌ها حالت آماده باش به خود می‌گیرد.
سیب

۹- کاهش خطر حملات قلبی را به دنبال دارد
سیب سرشار از آنتی اکسیدان قوی است و در حقیقت آنتی اکسیدان برای سلامت قلب فواید زیادی دارد مصرف سیب کمک زیادی به درمان و پیشگیری از بیماری‌های قلبی می‌کند.
از آنجایی که بیماری قلبی با افزایش سن، زیاد می‌شود، مصرف این میوه هیچ‌وقت دیر نیست و به خوردن آن توصیه زیادی شده است.

۱۰ – به بهبود دیابت کمک می کند
افرادی که مبتلا به دیابت هستند در صورت درمان نکردن آن به مشکلات دیگری نیز دچار می‌شوند که به دیابت مربوط می‌شود از جمله اختلالات عصبی، مشکلات کلیوی و مشکلات بینایی. با خوردن سیب به طور منظم می‌توانید از مبتلا شدن به دیابت و مشکلات دیگری که به دنبال دارد جلوگیری کرد. ژلاتین موجود در سیب نقش انسولین را ایفا می‌کند در نتیجه در تنظیم سطح قند خون بدن اهمیت ویژه‌ای دارد. خوشبختانه این میوه در شرایط آب و هوایی مختلف برداشت می‌شود.

۱۱- به افزایش بینایی کمک می‌کند
مشکلات ناشی از بینایی تقریباً غیرقابل پیشگیری است اما اخیراً مطالعات انجام شده نشان داده است که سیب می‌تواند اثر مطلوبی بر بینایی داشته باشد از آن‌جایی که سیب منبعی غنی از ویتامین A و ویتامین C است در درمان شب کوری و کور رنگی اثرات مثبتی دارد.

https://rozup.ir/up/mostafabaghi/Pictures/apple-fruit-1-300x147.jpg

پوست سیب:
خشک شده ی پوست سیب برای درمان ورم مفاصل، روماتیسم، نقرس و ناراحتی های کلیوی بسیار مفید است؛ از این رو به یاد داشته باشید که سیب را با پوست میل کنید. توصیه ی روایات نیز این مطلب را تأیید می کند. امام صادق(ع) فرمود: میوه را با آب بشویید و سپس مصرف کنید.

قدرت آنتی‌اکسیدان موجود درپوست سیب پنج برابرقدرت آنتی‌اکسیدانی تمشک آبی،۱۱ برابر قدرت آنتی‌اکسیدانی کلم بروکلی و ۱۴ برابر قدرت آنتی‌اکسیدانی آب انار خالص است.خواص سیب به اندازه‌ای زیاد است که گفته می‌شود خوردن یک عدد از این میوه در روز، مانع از بروز بسیاری از انواع بیماری‌ها می‌شود. این در حالی است که بخش عمده‌ای از این خواص در پوست سیب قرار دارد تا جایی که به گفته محققان نیمی از ویتامین ث موجود در سیب، در پوست آن است.

علاوه بر این پوست سیب حاوی مقدار زیادی فلاونوئید است که از سلامت قلب محافظت می‌کند. فلاونوئیدهای مختلف هر یک نقش متفاوتی را در بدن برعهده دارند که از آن جمله، تأمین آنتی‌اکسیدان برای کاهش التهابات، جلوگیری از انباشته شدن پلاکت‌های خونی، تنظیم فشار خون و کمک به متوقف ساختن تولید بیش از حد چربی در سلول‌های کبد است.

پوست سیب همچنین حاوی فیبر بسیار بالایی است، از این‌رو مانع از ذخیره کلسترول در رگ‌های خونی شده و روده‌ها را نیز تمیز می‌کند.

این پوست خوراکی به خنثی کردن اثرات رادیکال‌های آزاد در بدن نیز کمک می‌کند. مطالعات انجام گرفته روی پوست سیب حاکی از آن است که وجود ترکیبی به نام فنولیک در پوست سیب، خواص ضدسرطانی را همراه خواهد داشت. از این‌رو پوست سیب دارای قدرت بالقوه‌ای در مبارزه با سلول‌های سرطانی خصوصاً سرطان سینه، کبد و روده است.

علاوه بر این پوست سیب در کنترل قند خون نیز نقش داشته و حاوی مواد مغذی‌ای چون آهن، پتاسیم و گروه ویتامین ب است.

میزان ترکیبات فتوشیمیایی مفید موجود در پوست سیب، بیش از شش برابر میزان موجود در میوه آن است. این ترکیبات برای حفظ سلامت و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها تأثیر بسزایی دارند. آنتی‌اکسیدان موجود در پوست سیب نیز از بروز انواع بیماری‌های قلبی - عروقی، سرطان، دیابت و آلزایمر جلوگیری می‌کند. همچنین مانع از صدمات سلولی ناشی از اثرات اکسیداسیونی استرس شده و علاوه بر محافظت از آنها، سلول‌های آسیب دیده را ترمیم می‌کند.

پنی سیلین موجود در سیب:

سیب، میوه‌ای است بهشتی،‌ سرشار از ویتامین‌های «آ»، «ب»، «ث» و پتاسیم که در درمان‌های طبیعی یا طب نتروپتی، دارویی برای پیشگیری از بیشتر امراض شناخته شده است‌. یک جمله معروف انگلیسی نیز موید این مطلب است؛ یعنی روزی یک سیب میل کنید و دکتر را از خود دور کنید‌.
سیب در از بین بردن عفونت‌ها بسیار مهم است، در واقع یک نوع پنی‌سیلین طبیعی است. سیب نه‌تنها برای یبوست مفید است؛ بلکه برای اسهال نیز بسیار موثر است، اما تفاوت در طریقه مصرف آن است.

افرادی که دچار یبوست هستند، می‌توانند یک سیب را تنوری کرده و یا در فر بگذارند و شب میل کنند و یک سیب هم به همین طریق صبح‌ها میل شود‌.
برای درمان اسهال، سیب را رنده کرده،‌ چند ساعت بگذارید تا رنگش تغییر کند و تیره شود؛ یعنی پکتین موجود در آن اکسیده شود و بعد آن را میل کنید.

آب سیب تازه سموم بدن را دفع کرده و برای اطفال خیلی مفید است‌.سیب میوه‌ای است که ویتامین «ب» زیادی دارد و به همین دلیل برای اعصاب و روان بسیار مهم است و افراد عصبی بهتر است هر روز یک لیوان آب سیب تازه با کمی‌گلاب میل کنند.

سیب درجه تب را پایین می‌آورد و برای بهبود گلودرد و سینه‌درد بسیار موثر است‌.

یکی دیگر از خواص سیب رنده شده، این است که برای افراد مبتلا به زخم معده بسیار مفید است.‌

این میوه به علت خاصیت دفع اسید اوریک، در درمان بیماری‌های نقرس، آرتروز و رماتیسم بسیار مفید و موثر شناخته شده است‌.

سیب با دفع اسید اوریک، داروی رماتیسم و نقرس و درد مفاصل است و برای تقویت قلب و هضم غذا موثر است. خوردن سیب با پوست، یبوست را از بین می‌برد و برای کبد مفید است.

https://rozup.ir/up/mostafabaghi/Pictures/78325274.jpg

میوه نارس سیب جهت مداوای اسهال مفید است. خوردن سیب قبل از خواب، کمک موثری در راحت‌تر خوابیدن است.اگر ۳ عدد سیب در روز بخوریم، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهیم. سیب به دلیل بافت گیاهی خود، می‌تواند ۱۴ درصد خطر مرگ ناشی از گرفتگی رگ‌های بدن را کاهش دهد.

یک سیب متوسط دارای ۳ گرم الیاف است. الیاف می‌تواند فشار خون و چربی خون را کاهش دهد. همچنین سیب برای سلامتی دندان بسیار مفید است.

سرکه سیب:
از جمله باورهای قدیمی مردم آن است که: سرکه سیب، به عنوان ماده ای علیه عفونت و حتی پوکی استخوان و هضم بهتر مواد غذایی مؤثر می باشد. برخی دیگر از فواید سرکه ی سیب عبارت است از:
۱٫ سرکه سیب دارای خاصیت آنتی بیوتیکی و ضد عفونی کننده و ضد باکتری و ضد قارچ است، و عملکرد سیستم ایمنی بدن در مقابله با عوامل بیماری زا را بالا می برد.
۲٫ مقدار پتاسیم بدن را تنظیم می کند، در نتیجه به حفظ تعادل اسیدی بازی خون کمک می نماید.
۳٫ برای تصلّب شرایین مفید است؛ زیرا هنگام مستحکم شدن استخوان ها، توده کلسیمی موجود در مفاصل را تجزیه می کند.
۴٫ برای درمان مسمومیت غذایی و ناراحتی های گوارشی مفید است.
۵ . عفونت ادراری را بهبود می بخشد.
۶ . فشار خون بالا را کاهش می دهد.

آب سیب:

ارزش غذایی: ۲۵۰ گرم آب سیب شیرین نشده حدود ۱۱۴ کالری انرژی دارد که بیشتر این انرژی بخاطر قندهای طبیعی موجود درآن است. آب سیب اگرچه به اندازه آب پرتقال و مرکبات دیگر ویتامین C ندارد اما ۱۰۰ درصد نیاز روزانه ما به ویتامین C را تامین می کند. علاوه براین آب سیب حاوی پتاسیم و منیزیم است.

طرز تهیه آب سیب در کارخانه: ابتدا سیبها شسته می شوند و سپس خرد می شوند. بعد کاملا” فشرده و له می شوند تا آبشان کاملا” گرفته شود . در نهایت از یک صافی ریز رد می شوند تا تفاله ها کاملا” گرفته شوند و بعد پاستوریزه و بسته بندی می شوند.

استفاده از آب سیب به عنوان ملین:
مصرف آب سیب توسط نوزادان و کودکان باعث می شود که یبوست آنها از بین برود. البته قبل از دادن آب سیب به نوزادان زیر ۶ ماه ، حتما” با پزشک مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد آب سیب:
مصرف بیش از حد آب سیب در کودکان و حتی بزرگسالان باعث اسهال می شود . مضاف براین مصرف دائمی و بیش از حد این نوشیدنی مفید ممکن است به مینای دندانها آسیب بزند و حتی ممکن است در کودکان موجب بروز مرض چاقی شود.

مقاومت سیب:

مطمئناً، به محض اینکه سیب بریده شود یا نیمه خورده در هوای آزاد بماند، به سرعت سیاه می‌شود. این واکنش تیرگی و آنزیمی کاملاً طبیعی و مطلقاً بی خطر است. اما به طور کلی، در مقایسه با سایر میوه ها، سیب خیلی خوب باقی می‌ماند و دوام می‌آورد. نگه داری طولانی مدت از آن کاهش قابل توجه از ویتامین C را با خود به همراه ندارد و پختنش باعث از بین رفتن تنها بخشی از ویتامین هایش می‌شود، پختن سیب در فر ۲۵ تا ۳۰% از ویتامین های آن را از بین می‌برد. و این میزان فاصلۀ بسیار زیادی با میزان کاهش ویتامین های حساس در میوه های قرمز دارد!

https://rozup.ir/up/mostafabaghi/Pictures/02599366763316258475-300x208.jpg

سیب در روایات:

در متون دینی ما بسیاری از خواص طبیعی و درمانی خوردنی ها و آشامیدنی ها ذکر شده است. خواص سیب از جمله مواردی است که در کلام پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله ) به آن اشاره می شود.
۱٫ امام صادق(ع) پنج میوه را از جمله میوه های بهشتی دنیا معرفی فرمود: انار، سیب، گلابی، انگور و خرم.
۲٫ امام باقر(ع) نیز فرمود: اگر خواستی سیب بخوری، ابتدا آن را ببو؛ سپس بخور آن حضرت این عمل را باعث خروج دردها از بدن دانستند. امروزه این شیوه در آروماتراپی یا عطر درمانی مورد بحث است.
بوییدن سیب برای کسانی که بیماری تنفسی و تنگی نفس دارند، نافع است.
۳٫ نیز امام صادق(ع) فرمود: سیب بخورید؛ زیرا این میوه حرارت داخلی بدن را می کاهد و مزاج را تبرید می کند، و کسانی که تب دارند، تبشان را می برد. شهید دکتر پاک نژاد می گوید: در این که سیب تب بر است و برای بسیاری از بیماران می توان آن را تجویز نمود، شکی نیست. برای پایین آوردن حرارتی که مردم آن را آتش به جان گویند، مفید است. دکتر برنارد جانسون در کتاب خواص درمانی میوه جات و سبزیجات توصیه می کند: افرادی که تب و سرماخوردگی مزمن دارند به مدت ۲ تا ۳ روز رژیم سیب یا آب سیب بگیرند.
۴٫ امام رضا (ع) فرمود: پیامبر(ص) از نگاه به سیب قرمز لذت می برد.
۵ . نیز امام صادق(ع) فرمود: اگر مردم می دانستند سیب چه خواصی دارد؛ مریض هایشان را جز با آن درمان نمی کردند.
۶ . برخی روایات سیب را درمان وبا می دانند.
۷٫ روایات بسیاری از سیب به عنوان شست وشو دهنده ی معده تعبیر می کند. خواص دارویی پکتین و اسید مالیک سیب، یبوست را برطرف می سازد و حالت طبیعی مزاج را حفظ می کند. هرکس سیب را با پوست بخورد از شر یبوست راحت می شود.

خواص خوردن سیب در حالت نناشتا یا سحرگاهان:
پیامبر خدا (ص) : سیب را ناشتا بخورید ؛ چراکه تمیز کننده معده است .
پیامبر خدا (ص): چهارچیز عمر را می افزاید :…. و خوردن سیبی در سحرگاهان

بوییدن سیب پیش از خوردن:

امام باقر (ع) : ” هنگامی که خواستی سیب بخوری ، آن را ببوی و سپس بخور .
اگر این کار را انجام دادی هر درد و عارضه ای از تنت بیرون می رود و همه آنچه از سوی ارواح در انسان ایجاد می شود ، فرو می نشیند .

مکروه بودن خوردن سیب ترش:

پیامبر خدا (ص) : ” عروس را در هفته اولش از : شیر، سرکه ، گشنیز ، و شیب ترش باز بدار زیرا از این چهار چیز زهدان ، سترون و سرد می شود … و پلاسی افتاده در گوشه خانه ، از زنی که بچه نمی آورد بهتر است … سیب ترش نیز حیض شدن زن را قطع می کند و این برای وی یک بیماری می شود .

جمع بندی خواص سیب:

  1. برای ورم کلیه و مثانه از جوشانده پوست سیب روزی ۴ لیوان استفاده شود.
  2. برای رماتیسم و ورم مفاصل و نقرس از جوشانده سیب هر ۸ ساعت یک استکان استفاده شود.
  3. خوردن سیب مانع افزایش اسیداوریک در بدن می‌شود.
  4.  برای درمان تبخال ۲ عدد سیب را ۴ قسمت کرده ۱۵ دقیقه جوشانده در یک لیتر آب جوشانده ۱۰ دقیقه دم کرده صاف نموده بعد از هر غذا یک استکان میل شود. این جوشانده برای سرفه هم مفید است.
  5.  برای رفع التهاب کلیه و مثانه از جوشانده برگ درخت سیب استفاده شود.
  6. حضرت علی فرموده‌اند: خوردن سیب معده را پاک می‌کند و می‌شوید.
  7. اگر هر روز سه عدد سیب بخورند فشار خون آنها کاهش خواهد یافت.
  8. خوردن سیب باعث روشن شدن رنگ چهره می‌شود.
  9.  سیب اصلاح کننده خون است.
  10.  کسانی که بیماری رماتیسم و نقرس دارند آب سیب را در برنامه روزانه خود قرار دهند.
  11.  اگر موهای شفاف و سر زنده می‌خواهید و همچنین چهره باطراوت و شاداب داشته باشید روزی یک عدد سیب بخورید.
  12.  برای رفع ناراحتی‌های عصبی و بی‌خوابی، شب هنگام خواب یک عدد سیب بخورید.
  13.  کسانی که گوش درد دارند سیب را در خاکستر پخته به گوش بمالند.
  14.  اگر خدای نکرده ضربه‌ای به چشم شما وارد شد سیب رنده شده را بصورت ضماد روی آن بگذارید.
  15.  سیب رفع کننده تب می‌باشد.
  16. امام باقر(ع) فرموده‌اند: هنگامی که خواستید سیب بخورید ابتدا آن را بو کنید سپس بخورید زیرا در این صورت آنچه را که به روح‌های تو ناراحتی عارض گشته برطرف می‌کند.
  17.  کسانی که دیابت دارند روزی یک عدد سیب بخورند.
  18.  خانمهای آبستنی که ویار دارند سیب را رنده نموده با کمی عسل میل کنند.
  19. سیب حل کننده سنگ کیسه صفرا و کلیه می‌باشد.
  20.  کسانی که چاق هستند سیب را در برنامه غذایی خود بگنجانند. یعنی اینکه صبح ناشتا ۲ عدد و شب هنگام خواب ۲ عدد با پوست میل کنند.
  21. برای تقویت قلب سیب درختی را رنده نموده با یک قاشق عرق بیدمشک و کمی تخم شربتی مخلوط نموده میل کنید.
  22.  اگر می‌خواهید کودکی قشنگ داشته باشید در دوران بارداری سیب بخورید. سیب را رنده کرده با عسل مخلوط نموده و بخورید.
  23.  کسانی که خونشان غلیظ است روزی یک دانه سیب بخورند.
  24. برای رفع بوی بد دهان ابتدا کمی جعفری را به مدت ۱۵ دقیقه بجوید، سپس یک عدد سیب را با پوست خوب بجوید و بخورید.
  25.  برای درمان اوره گرد پوست خشک شده سیب را همراه غذا با یک فنجان آب بخورید.
  26. اگر هر روز صبح یک عدد سیب بخورید از پیری زودرس شما جلوگیری خواهد کرد.
  27. کسانی که آسم دارند بالای غذای خود یک عدد سیب بخورند.
  28.  سیب ضد وسواس است.
  29.  سیب ضد خفقان است.
  30.  گفته شده است کسی که نازاست اگر هفت روز، روزی یک کیلو سیب بخورد درمان شود.
  31.  کسانی که شبها در خواب راه می‌روند چند روز صبح‌ها سیب ترش بخورند.
  32.  اگر پسر می‌خواهید در ماههای اول دوران بارداری سیب بخورید.
  33. سیب متعادل کننده بزاق دهان می‌باشد.
  34.  کسانی که لکنت زبان دارند سیب قرمز بخورند.
  35.  مربای شکوفه سیب تقویت کننده نیروی جنسی است.
  36.  کسانی که واریس دارند سیب بخورند و ضماد سیب را در محل واریس بگذارند.
  37.  برای اسهال خونی سیب را داخل خمیر گذاشته در آتش بگذارید پخته شود این بسیار مفید است.
  38.  خوردن سیب نارس بهاره تب‌آور است و باعث ایجاد فراموشی می‌شود.
  39.  بهتر است از خوردن سیب نارس خودداری شود چون زیان‌های دیگری هم دارد مانند پریدن ناگهانی اعضای بدن.
  40.  برای درمان لکنت زبان کودکان آب سیب با آب انگور به طور مساوی مخلوط نموده و به آنها بدهید.
  41. برای درمان زخمها آب سیب را با روغن زیتون مخلوط نموده روی زخم بمالید.
  42.  یک کرم تقویت کننده برای پوست: یک عدد سیب، آبش را بگیرید با کمی آب لیمو مخلوط کنید سپس اوسرین را داخل ظرف چینی ریخته به تدریج آب سیب را با قاشق چوبی یا وسیله غیرفلزی با اوسرین مخلوط نمایید. البته قبل از مخلوط نمودن آب سیب حدود ۳ گرم پودر ویتامین C به آب سیب اضافه کنید سپس آن را با اوسرین مخلوط کنید این کرم بسیار مقوی برای پوست می‌باشد.
  43.  کسانی که غصه دارند روزی یک عدد سیب بخورند.
  44.  محل گزش زنبور و عقرب مرهم سیب بگذارید.
  45.  برای سرفه از دم کرده شکوفه سیب استفاده کنید.
  46.  کسانی که اختلالات کبدی دارند در صبحانه خود مربای سیب را بگنجانند.
  47.  جهت سوء هاضمه از دم کرده شکوفه سیب ۱۰ صبح و ۵ عصر میل کنند.
  48.  سیب از سفید شدن مو جلوگیری می‌کند.
  49.  سیب کال داروی ضد اسهال است.
  50.  یک صبحانه برای کسانی که می‌خواهند لاغر شوند: سیب ۱ عدد، شیر ۱ لیوان، عسل ۱ قاشق. ابتدا سیب را رنده کرده سپس با شیر و عسل در مخلوط کن ریخته مخلوط کنید و صبح به عنوان صبحانه بخورید.
  51.  برای جلوگیری از چین و چروک صورت و گردن هر صبح و شب صورت و گردن خود را با کمک یک پارچه که به آب سیب آغشته شده است ماساژ دهید.
  52.  یک روش دیگر اینکه چند عدد سیب را در شیری که ابتدا جوشانده شده است و داغ است رنده کرده بریزید و بجوشانید تا سفت شود آنگاه بصورت ماسک روی صورت خود بگذارید.
  53.  برای درمان سرفه ۵۰ درصد سیب و ۵۰ درصد آب را جوشانده و صاف نموده هر دفعه یک سوم استکان با یک قاشق چای خوری عسل مخلوط کرده میل شود (روزی سه بار هر بار یک فنجان میل شود).
  54. یک روش دیگر برای از بین بردن چین و چروک: پوست سیب را حدود ۲۰ گرم با یک لیوان آب جوشانده صاف کرده صورت و گردن خود را با آن ماساژ دهید.
  55.  کسانی که ناخن‌های آنها ضعیف یا مو آنها ضعیف است و یا پوست پژمرده دارند هر روز یک عدد سیب یا یک لیوان آب سیب بخورند.
  56.  برای دفع سموم مخصوصاً سم افعی آب زرشک + آب سیب به مقدار مساوی و ۲۰ درصد آنها آبلیمو + شکر مخلوط کرده میل شود.
  57.  یک ماسک سفید کننده برای پوستهای چرب: سیب رنده شده + یک عدد سفیده تخم مرغ + یک قاشق چای خوری نشاسته مخلوط کرده روی پوست بگذارید.
  58.  کسانی که جوش صورت دارند آب سیب و آب جعفری به طور مساوی با یک قاشق غذاخوری آرد جو مخلوط نموده بصورت ماسک به مدت نیم ساعت روی صورت بگذارند.
  59.  برای درمان چاقی می‌توان با سیب شروع کرد البته باید وضعیت و استعداد جسمانی خود را ارزیابی نمایید سپس شروع می‌کنیم بدین ترتیب است هفته اول صبحانه فقط سیب میل شود بالای آن مطلقاً چای خورده نشود. هفته دوم صبح و شب فقط سیب خورده شود توجه داشته باشید که دانه‌های سیب و دم سیب را نخورید. هفته سوم صبحانه و نهار و شام سیب البته می‌توان با کمی عسل یا آبلیمو خورد. سپس بعد از هفته سوم به تدریج غذای معمولی را به غذای خود اضافه کنید که به حالت عادی برگردد.
  60.  کسانی که گواتر دارند سیب به خاطر ید موجود در آن، میوه مناسبی می‌باشد.
  61. پوست سیب ۵ برابر خود سیب ویتامین دارد.
  62.  شربت سیب یک نوشیدنی بسیار گوارا و ضدعفونی کننده و شادابی بخش و خنک کننده می‌باشد اگر روزی ۵۰ گرم بخورید مخصوصاً تابستان. طرز تهیه شربت: سه عدد سیب را قطعه قطعه کرده دانه و دم آن را جدا نموده سپس ۸۰۰ گرم آب اضافه نموده ۵۰۰ گرم شکر می‌گذاریم آهسته بجوشد تا به قوام آید صاف نموده در یخچال نگه داری می‌شود. برای خوشبو بودن آن می‌توان ۲ عدد هل و کمی گلاب اضافه نموده و برای خوش رنگ نمودن آن کمی زعفران استفاده نمایید.
  63.  سیب ترش برای کسانی که دیابت دارند مفید می‌باشد.
  64. کسانی که خونریزی معده دارند از سیب کال با احتیاط مصرف کنند.
  65. خوردن سیب برای باز شدن صدا مفید است.
  66.  کسانی که اسهال خونی هستند از سیب کال استفاده کنند.
  67.  کسانی که ورم روده دارند هویج و سیب آب پز قبل از غذا میل کنند یا اینکه به مدت ۲۰ روز هر روز صبح ناشتا یک استکان آب سیب و یک استکان آب هویج بخورند.
  68.  شربت سیب باعث تقویت معده و جلوگیری از قی می‌شود.
  69.  برای رفع تشنگی آب سیب را همراه آب مخلوط کرده جرعه جرعه بنوشید.
  70.  برای درمان ورم و عفونت روده ۱۵۰ گرم سیب قرمز در یک لیتر آب جوشانده روزی سه بار هر بار نصف لیوان میل شود.
  71. مربای گل درخت سیب یک مربای بسیار مقوی است مخصوصاً برای آقایان.
  72.  کسانی که تصلب شرائین دارند از سیب استفاده کنند.
  73.  کسانی که پرخونی مغز دارند از سیب استفاده کنند.

https://rozup.ir/up/mostafabaghi/Pictures/apple-1-300x212.jpg

سیب و حضرت زهرا (س):
عایشه نقل نمود: روزی به رسول خدا(ص) عرض کردم: ای رسول خدا! شما را چه شده است؟ هنگامی که فاطمه می آید او را می بوسید و حتی زبانتان را در دهانش می گذارید، مثل این که می خواهید عسل به او بخورانید؟ پیامبر فرمود: همین طور است! هنگامی که من به معراج رفتم، جبرییل مرا وارد بهشت کرد، پس به من سیبی از سیب های بهشت خورانید و آن سیب در صلب من نطفه شد، چون از آسمان نزول کردم، فاطمه از همان نطفه به وجود آمد. او حوریه ای است انسان گونه، پس هرگاه مشتاق بهشت می شوم او را می بوسم.
تأثیر سیب بر پاکیزگی دندان ها:
دندان زدن سیب برای سفید شدن دندان ها، تقویت لثه ها و ضد عفونی کردن دهان مفید است. اسیدهای موجود در سیب، هنگام جویدن، باکتری های دهان را از بین می برد و دندان ها و لثه ها را تمیز می کند. مطالعات نشان می دهد که سیب قادر به پاک نمودن ذرات غذایی باقی مانده ی پشت دندان ها و لثه ها است؛ از این رو فساد دندان و بیماری های لثه را دور می سازد. مواد مغذی موجود در سیب باعث تقویت ساختار دندان ها می گردد، مینای دندان را محکم می سازد و از جرم گرفتن دندان ها پیش گیری می کند البته این کار نباید جایگزین مسواک زدن تلقّی گردد.
اسیدهای موجود در سیب التهاب لثه ها را التیام می بخشد و باکتری های مضرّ موجود در دهان را از بین می برد. براساس پژوهش های علمی پس از ربع ساعت از خوردن آهسته ی یک عدد سیب ترش، حدود ۹۰ درصد ذرات میکروبی موجود در دهان از بین می رود.
جویدن سیب، عضلات فک را قوی می سازد. اثرات ضد التهاب آب تازه سیب ـ بدون هرگونه مکمّل ـ دهان شویه ای ساده و طبیعی محسوب می شود.

https://rozup.ir/up/mostafabaghi/Pictures/12131.jpg

پرورش سیب:
سیبها مانند بیشتر گیاهان چند ساله معمولا” بصورت لقاح غیر جنسی واز طریق پیوند تکثیر می شوند. سیبهای بذری گاهی اوقات بطور اساسی با درخت مادرتفاوت دارند. بیشتر گونه های جدید سیب بصورت سرچشمه بذری دارند که یا شانسی رشد کرده اند ویا از طریق باروری عمدی گونه های پرآتیه پرورش یافته اند. اصطلاحات بذری ، دانه سیب و تخم که در نان گونه سیب وجود دارد بیانگر منشاء بذری سیب می باشد. همچنین سیبها می توانند جوانه هایی غیرعادی بوجود آورند( جهشهایی بر روی یک شاخه مجزا) . بعضی از جوانه های غیرعادی منجر به نسلهایی بهتر از گونه های مادریشان می شوند. بعضی از آنها به قدری از درخت مادر متفاوت می شوند که دیگر گونه هایی جدید به حساب می آیند.
بعضی از پرورش دهندگان سیبهای معمولی را با سیبچه یا سیبهای غیر عادی مقاوم در برابر سرما پیوند می زنند تا گونه های مقاوم تری بوجود آورند. مثلا” از دهه ۴۰ مرکز آزمایشات Excelsior در دانشگاه مینه سوتا و ویسکانسین پیشرفت دائمی را در سیبهای مقاوم مهم که هم از نظر تجاری و هم باغداری خانگی رشد گسترده ای دارند در سراسر مینه سوتا و ویسکانسین ایجاد کرده اند . مهمترین ابداع آنها شامل Haralson فراوان ترین سیب کشت شده در مینه سوتا ، Wealthy،Honeygold و Honeycrisp می باشد. شیرینی و ساختار Honeycrisp به قدری مورد علاقه مصرف کنندگان است که باغداران مینه سوتا درختان پاگرفته و پربار خود را قطع می کنند تا برای این نوع سیب انبار احداث کنند – عملی که تاکنون انجام نشده بود.

 کاربرد های سیب:
سیب را می توان کنسرو کرد، آب آنرا گرفت و برای تولید آب سیب ، آب سیب الکل دار، شراب و پکتین آنرا تخمیر نمود. از تقطیر آب سیب الکل دار کنیاک سیب و کالودوس تهیه می شود.
سیب بخش مهمی در بسیاری از دسرهای زمستانی از قبیل پای سیب هستند. سیب اغلب بصورت پخته یا آب پز خورده شده و نیز می توان آنرا خشک کرد تا بعداً آنرا خورد یا بگونه ای دیگر ( خیس شده در آب ، الکل یا مایعات دیگر ) مورد استفاده قرار داد. پوره آن عموماً به نام سس سیب معروف است. همچنین از آن می توان کره و ژله سیب تهیه نمود. از پخته آنها در ظروف مخصوص گوشت هم، استفاده می شود.
ابعاد فرهنگی:
سیب در بسیاری از فرهنگهای باستانی مانند اسکاندیناوی ، روم و عقاید یونان بسیار مهم بودند. برای یافتن مثال به ایدون و پلیادز نگاه کنید.
اگرچه نام “میوه” در کتاب پیدایش مشخص نشده ، روایت مسیحی رایج در اروپایی معتقد است میوه ای که آدم و حوا خوردند یک سیب بود. احتمالاً این روایت بوسیله سیبی که در طرحهای هنری هبوط از بهشت وجود دارد تقویت می شود؛ بعضی از انواع میوه ها باید به تصویر کشیده می شد و احتمالاً سیب آشنا ترین میوه برای هنرمندان بود. براساس یک اعتقاد کلی استخوان حنجره درگلوی انسان به علت گیر کردن میوه ممنوع در گلوی آدم ، سیب آدم نامیده می شود.
در برخی فرهنگها سیب نمادی برای جاودانگی ، عشق و شهوت محسوب می شود. پهلوان یونانی Heracles می بایست بعنوان یکی از دوازده کار دشوار خود سیبهای طلایی هسپریدها را پیدا می کرد. شخصیت دیگر اساطیر یونان پاریس است که می بایست یک سیب طلایی را ( که از طرف اریس خدای اختلاف و دشمنی آمده بود) به زیباترین الهه می داد که بطور غیر مستقیم منجر به جنگ تروا شد؛ درحین نبرد براثر پرتاب سه سیب طلائی که توسط یک خواستگار به نام Hippomenes انجام شد حواس آتلانتا را پرت کردند. در یونان باستان پرتاب سیب درون رختخواب یک فرد به معنی دعوت او برای خواستگاری بود. اسطوره شناسی سلتیک دارای داستانی درباره Conle است او سیبی را بدست آورد که برای یک سال از آن تغذیه نمود و منجر به علاقه شدید او به سرزمین پریان گشت. بر اساس داستانی دیگر اگر تمام پوست سیب را بصورت روبانی پیوسته جدا کرده و پشت شانه خانمی پرتاب کنند ، آن پوست به شکل حرف اول نام همسر آینده آن خانم به زمین خواهد افتاد. طبق فرهنگ عامه دانمارک سیبها در نزدیکی مرد زناکار پژمرده می شوند.
در برخی مناطق برداشتن سیب با دندان از روی آب جزو مراسم سنتی است. گفته می شود سیب شانس بارداری خانمها را افزایش داده و اگر روی پوست مالیده شود خال ماه گرفتگی را از بین می برد. با توجه به ضرب المثل معروف روزی یک سیب بخور هیچ وقت دکتر نرو، آنها عموماً عامل سلامتی به حساب می آیند. در آمریکا و سوئد سیب هدیه سنتی برای معلم است.

https://rozup.ir/up/mostafabaghi/Pictures/63221_717-297x300.jpg

منابع:

ویکی پدیا فارسی

بیتوته

تبیان

حوزه

وبلاگ انجمن کشاورزی پیام نور اندیمشک

وبلاگ پایگاه تخصصی زراعت و اصلاح نباتات واحد پیام نور

سیمرغ

تارنما دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

تارنما دکتر سلام

وبلاگ ایرانی سلام

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 83
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 53
  • آی پی دیروز : 66
  • بازدید امروز : 640
  • باردید دیروز : 214
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 1,986
  • بازدید ماه : 4,290
  • بازدید سال : 42,864
  • بازدید کلی : 672,260
  • کدهای اختصاصی