loading...
پژوهشکده مرجع پژوهش دانش آموزان
آخرین ارسال های انجمن
باقی بازدید : 550 دوشنبه 27 مرداد 1393 نظرات (0)

مارک الیون زوکربرگ در 14 ماه مه سال 1984 در دابز فری در نیویورک متولد شد. پدر او،‌ ادوارد،‌ دندانپزشک و مادرش،کارن،‌ یک روانپزشک هستند. مارک و سه خواهرش در دابز فری در نیویورک بزرگ شدند. مارک کار با کامپیوتر و برنامه‌نویسی را از سنین نوجوانی و در دوران مدرسه راهنمایی شروع کرد. پدر او در دهه 1990 برنامه نویسی بیسیک آتاری را به او آموخت و کمی‌بعد نیز یک معلم خصوصی برنامه نویسی،‌ دیوید نیومن را برای آموزش او استخدام کرد. نیومن مارک را یک اعجوبه می‌خواند. مارک همچنین همزمان با تحصیل در دوره دبیرستان دوره‌هایی مربوط به برنامه نویسی را در کالج مرسی در نزدیکی خانه شان می‌گذراند. [...]

آشنایی مقدماتی:

مارک الیوت زاکربرگ (به انگلیسی: Mark Elliot Zuckerberg) (متولد ۱۴ مه ۱۹۸۴) موسس وب‌گاه شبکه اجتماعی آنلاین فیس‌بوک در آمریکا است. مجلهٔ تایم وی را به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۰ انتخاب کرده‌است.

او به عنوان یک دانشجوی دانشگاه هاروارد با کمک دانشجویان علوم کامپیوتر به خصوص پشتوانهٔ «اندرو مک‌کالم»، «داستین موسکویتز» و «کریس هاگز» اقدام به تأسیس این وب‌گاه کرد. او اکنون به عنوان مدیر اجرایی در فیس‌بوک فعالیت می‌کند.

در سال ۲۰۰۸، مجله فوربس او را جوانترین میلیاردر که ثروتش را شخصاً کسب کرده معرفی کرد و ثروت او را ۱٬۵ میلیارد دلار تخمین زده‌است. هم اکنون وب‌گاه فوربس، دارایی‌های وی را ۶،۹ میلیارد دلار اعلام کرده‌است.

https://rozup.ir/up/mostafabaghi/Pictures/3137_635204682832773063_L-300x213.jpg

درسال ۲۰۱۰ او به عنوان شخص سال تایم از سوی مجله تایم انتخاب شد.

در سال ۲۰۱۰ فیلمی با عنوان شبکهٔ اجتماعی به کارگردانی دیوید فینچر در مورد مارک زاکربرگ و فیس‌بوک ساخته شد. این فیلم که براساس کتاب میلیاردرهای تصادفی نوشتهٔ بن مزریک تهیه شده، به نحوهٔ شکل‌گیری و تأسیس فیس‌بوک و مسائل و کشمکشهای پیرامون آن می‌پردازد. قابل ذکر است که نه مارک زاکربرگ و نه هیچکدام از شرکای نزدیک وی در تهیه و ساخت این فیلم همکاری نداشته‌اند.

زاکربرگ یک یهودی‌زاده‌است، ولی به اذعان خود خداناباور شده‌است.

دوران کودکی و نوجوانی :
مارک الیون زوکربرگ در ۱۴ ماه مه سال ۱۹۸۴ در دابز فری در نیویورک متولد شد. پدر او،‌ ادوارد،‌ دندانپزشک و مادرش،کارن،‌ یک روانپزشک هستند. مارک و سه خواهرش در دابز فری در نیویورک بزرگ شدند. مارک کار با کامپیوتر و برنامه‌نویسی را از سنین نوجوانی و در دوران مدرسه راهنمایی شروع کرد. پدر او در دهه ۱۹۹۰ برنامه نویسی بیسیک آتاری را به او آموخت و کمی‌بعد نیز یک معلم خصوصی برنامه نویسی،‌ دیوید نیومن را برای آموزش او استخدام کرد. نیومن مارک را یک اعجوبه می‌خواند. مارک همچنین همزمان با تحصیل در دوره دبیرستان دوره‌هایی مربوط به برنامه نویسی را در کالج مرسی در نزدیکی خانه شان می‌گذراند. زوکربرگ به دبیرستان آردسلی رفت و با جهشی خواندن‌ ترم‌های تحصیلی اش توانست در سال آخر دبیرستان به آکادمی‌ فیلیپز اکستر راه یابد.
او در این آکادمی‌ جوایزی در علوم ریاضی، نجوم و فیزیک و همچنین در مطالعات کلاسیک (او در دوران دبیرستان زبان‌های فرانسوی، لاتین و یونان باستان را کاملا می‌دانست) برد. وی همچنین کاپیتان تیم شمشیربازی بود. مارک حتی به خاطر حفظ کردن اشعار باستانی مانند ایلیاد شهرت داشت. زوکربرگ بعدها نیز با تلاش فراوان زبان چینی را یادگرفت.
مارک زوکربرگ از همان دوران دبیرستان به ایجاد برنامه‌های کامپیوتری،‌ به ویژه ابزارهای ارتباطی و بازی‌ها علاقه داشت. او حتی برنامه ای به نام زوک‌نت نوشته بود که کامپیوترهای بین خانه تا مطب دندانپزشکی پدرش را به هم متصل می‌کرد که می‌توان آن را نسخه اولیه پیغام‌های فوری AOL دانست که سال پس از آن به بازار آمد. در واقع زمانی که کودکان دیگر با بازی‌های کامپیوتری بازی می‌کردند،‌ مارک زوکربرگ بازی‌های کامپیوتری را خلق می‌کرد.

زندگی در دوره جوانی:

در سال ۱۹۸۴ مارک زاکربرگ از پدری روانشناس و مادری دندان‌پزشک به دنیا آمد. زاکر برگ از دوره نوجوانی و زمان دبستان شروع به درخشیدن کرد؛ و در همین زمان جوایزی را در زمینه علومی همچون ریاضیات، نجوم و فیزیک کسب نمود. او به غیر از زبان انگلیسی، به زبان‌های فرانسه، عبری، لاتین و یونانی باستان نیز مسلط است. بعدها او با یک دختر دو رگه چینی آمریکایی نامزد کرد و به همین انگیزه آموختن زبان چینی را هم شروع کرد.

او در صفحه‌ی فیس‌بوک خود، علاقه‌مندی‌هایش را این طور لیست کرده است : «آزادی، ابداع روش‌هایی که روابط بین انسان‌ها را افزایش داده و به این وسیله آن‌ها بتوانند چیزهایی را که برای آن‌ها اهمیت دارد به اشتراک بگذارند، حرکت‌های انقلابی، گردش اطلاعات، محافظه کاری».

تا حالا این سوال برایتان پیش آمده که چرا ترکیب رنگ فیسبوک آبی است؟! جالب است بدانید که مارک نسبت به رنگ‌های قرمز و سبز دچار کوررنگی است!!! و همین باعث شده تا دید بهتری نسبت به رنگ آبی داشته و این رنگ را به عنوان رنگ قالب فیس‌بوک انتخاب کند.

سال‌های اولیه:

زاکربرگ کار با کامپیوتر را از دوران راهنمایی آغاز کرد. در سال‌های ۱۹۹۰ پدرش، Atari BASIC Programming را به او آموخت؛ و بعدها برای او یک معلم خصوصی به نام Newman را استخدام کرد تا دانش او را در علوم کامپیوتری بالا ببرد. Newman به مارک لقب «نابغه‌ی کوچک» را داد؛ لقبی که همچنان بر روی او مانده است. زمانی که در دبیرستان درس می‌خواند دوره‌هایی را در زمینه توسعه نرم افزاری گذراند. او علاقه‌ی زیادی به توسعه‌ی برنامه‌های کامپیوتری، به خصوص در زمینه بازی‌ها و ابزارهای ارتباطی داشت.

Jose Antonio Vargas ژونالیست معروف، در مورد مارک می‌نویسید : «در حالی که بچه‌ها بازی کامپیوتری می‌کردند، مارک در فکر ابداع چنین بازی‌هایی بود.» خود مارک در مورد این زمان می‌گوید : «من دوستان نقاش زیادی داشتم که پیشم می‌آمدند و چیزهایی می‌کشیدند. من از آن نقاشی‌ها، بازی جدیدی می‌ساختم» Vargas این نکته را اضافه می‌کند که : “مارک تنها در یک زمینه استعداد نداشت و آدم تک بعدی نبود. او مدت‌ها کاپیتان تیم شمشیر بازی بود و توانست دیپلم مسابقه های سنتی سالانه انگلستان را کسب کند. مارک نقال توانمندی هم هست، آن روزها اشعار باستانی را خیلی خوب نقالی می‌کرد.”

سال‌های تحصیل در دانشگاه هاروارد:

زمانی که در دانشگاه هاروارد شروع به تحصیل کرد، به عنوان نابغه‌ی برنامه نویسی شهرت پیدا کرده بود. او در رشته علوم کامپیوتری و روانشناسی درس می‌خواند. در سال دوم دانشگاه او برنامه‌ی CourseMatch را نوشت که به کاربران اجازه می‌داد با توجه به انتخاب دیگر دانشجویان، کلاس‌های درسی خود را انتخاب کنند و به این ترتیب آن‌ها را در تشکیل بهتر گروه‌های درسی کمک می‌کرد.

https://rozup.ir/up/mostafabaghi/Pictures/mark-300x173.jpg

مدتی بعد، بر نامه ای را با نام Facemash طراحی کرد. این برنامه از دانشجویان می‌خواست که جذاب‌ترین چهره را در بین تعدادی عکس انتخاب کنند. هم اتاقی زاکربرگ می‌گوید : «هدف او از ساخت این سایت، فقط و فقط ایجاد یک سرگرمی بود، ما کتاب‌هایی تحت عنوان فیس‌بوک (کتاب چهره‌ها) داشتیم که این کتاب‌ها حاوی نام و عکس تمامی کسانی که در خوابگاه دانشجویان زندگی می‌کردند، بود. مارک سایتی را راه اندازی کرد و دو عکس از دو خانم و دو آقا داخل آن قرار داد. این سایت از یوزرها می‌خواست که چهره‌ی جذاب‌تر را از بین آن عکس‌ها انتخاب کنند و بالاخره باتفاق آرا، یک نفر رتبه‌ی برتر را به خود اختصاص می‌داد. »

سایت به مدت یک هفته پا برجا ماند اما بعد از یک هفته مسئولان دانشگاه مجبور شدند آن را تعطیل کنند؛ چون پر طرفداری آن باعث شده بود تا بخش زیادی از منابع سرور دانشگاه اشغال شده و دانشجویان نتوانند به سایت‌های دیگر دسترسی پیدا کنند. از طرف دیگر بعضی از دانشجویان از این که عکس‌های آن‌ها بدون اجازه استفاده شده بود، به دانشگاه شکایت کرده بودند. البته زاکربرگ به خاطر این عمل خود، در منظر عموم عذرخواهی کرد.

با این وجود در همان زمان، مارک متوجه شد که تعدادی از دانشجویان، از دانشگاه درخواست کرده‌اند که برای آن‌ها وب سایتی راه اندازی کند که از طریق آن بتوانند مطالب خود را به اشتراک گذاشته و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. مارک خیلی زود دست به کار شد و قبل از آنکه دانشگاه به خودش بجنبد، این پروژه را شروع کرد. پروژه‌ای دانشجویی که نتیجه آن ایجاد بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شبکه اجتماعی مجازی با نام فیس‌بوک شد!

زندگی شخصی:
زوکربرگ در ماه می‌۱۹۸۴در نیویورک متولد شد. پدرش دندان‌پزشک و مادرش روان‌پزشک بود. وی در دوران نوجوانی که در کالج استرا آکادمی درس می‌خواند توانست در رشته‌های علمی ریاضیات، ستاره‌شناسی و فیزیک جوایز مختلفی را از آن خود کند. زوکربرگ علاقه زیادی نیز به مطالعات کلاسیک داشت و زمانی که وارد کالج شد می‌توانست به زبان‌های فرانسه، عبری، لاتین و یونانی باستان بخواند و بنویسد. زوکربرگ دو توانمندی دیگر نیز داشت و که باعث می‌شد در آن زمان زبانزد اطرافیانش شود: اشعار کلاسیک زیادی مثل ایلیاد و ادیسه هومر را از حفظ می‌خواند و در ورزش شمشیر بازی نیز تبحر زیادی داشت.

زوکربرگ دانش آموز مقطع راهنمایی بود که با رایانه و طراحی نرم افزار آشنا شد. در آن زمان پدرش برنامه نویسی به زبان Atari BASIC را به او آموخت و یک برنامه نویس مشهور به نام دیوید نیومن را برای تدریس خصوصی او استخدام کرد. نیومن زوکربرگ را یک اعجوبه می‌نامید. زوکربرگ در‌‌ همان دوران یک دوره برنامه نویسی را نیز در مرسی کالج نیویورک گذراند.
وی از‌‌ همان ابتدای برنامه نویسی علاقه زیادی به نرم افزار‌ها و ابزارهای ارتباطی و شبکه‌ای داشت. در آن زمان برای پدرش که دندانپزشک بود برنامه‌ای به نام زاکرنت طراحی کرد که پدرش به کمک آن توانست رایانه‌های مطب دندانپزشکی خود را به رایانه خانه‌اش متصل کند. امروزه زاکرنت را نسخه اولیه مسنجر پیام فوری AOL که سال بعد به بازار آمد می‌دانند.

زوکربرگ در زمانی که دانش آموز دبیرستان بود کار مهم دیگری نیز انجام داد. وی برای شرکت اینتلیجنت مدیا گروپ برنامه پخش موسیقی طراحی کرد که سیناپس (Synapse) نامیده می‌شد. این برنامه به کمک هوش مصنوعی می‌توانست عادت‌های کاربران در گوش کردن به موسیقی را تشخیص دهد. این برنامه در آن زمان محبوبیت زیادی کسب کرد و شرکت‌های AOL و مایکروسافت تلاش زیادی کردند تا زوکربرگ را به استخدام خود درآورند، اما زوکربرگ ورود به دانشگاه هاروارد در سپتامبر ۲۰۰۲ را کار در این شرکت‌ها ترجیح داد.

https://rozup.ir/up/mostafabaghi/Pictures/mark-zuckerberg-pic-afp-getty-images-290444402-300x199.jpg

راه اندازی فیس بوک،بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی دنیا:
زوکربرگ در دانشگاه هاروارد در رشته روان‌شناسی و علوم رایانه‌ای تحصیل می‌کرد. وی که در دوران دانشجویی‌اش همه از او با عنوان اعجوبه برنامه نویسی یاد می‌کردند، برنامه‌ای با عنوان Coursematch طراحی کرد که شبیه برنامه‌های انتخاب واحد بود. دانشجویان به کمک این برنامه می‌توانستند کلاس‌های خود را با توجه به انتخاب دیگر دوستان و همکلاسی‌هایشان انتخاب کنند و گروه‌های مطالعاتی مختلفی را شکل دهند. کمی بعد او برنامه‌ای طراحی کرد که در ابتدا آن را «فیس‌مش» (Facemash) می‌نامید. این برنامه به دانشجویان اجازه می‌داد از میان عکس‌های افراد مختلف خوش قیافه‌ترین فرد را انتخاب کنند.
زوکربرگ وب‌سایت فیس بوک را در ۴ فوریه ۲۰۰۴ از اتاقش در خوابگاه دانشگاه هاروارد راه اندازی کرد. پس از آن تصمیم گرفت امکان استفاده از آن را در مدارس و دانشگاه‌های دیگر هم فراهم کند

آریه هزیت، هم اتاقی زاکربرگ در دانشگاه هاروارد درباره این برنامه گفته است: ما در آن زمان کتاب‌هایی داشتیم که فیس بوک (FaceBook) نامیده می‌شد. این کتاب‌ها دارای اسامی و تصاویر افرادی بود که در خوابگاه‌های دانشجویی زندگی می‌کردند. زوکربرگ در ابتدا وب سایتی طراحی کرد و عکس دو نفر را بر روی آن می‌گذاشت. بازدیدکنندگان سایت می‌توانستند درباره اینکه کدام یک از این دو نفر قیافه جذاب تری دارند، نظر بدهند. در پایان نظرات کاربران به رتبه بندی تبدیل و جذاب‌ترین فرد اعلام می‌شد. این سایت در یکی از تعطیلات آخر هفته از کار افتاد. استقبال گسترده دانشجویان هاروارد از آن باعث شد سرور مرکزی دانشگاه از کار بیفتد و دسترسی دانشجویان به اینترنت قطع شود. در زمان راه اندازی سایت «فیس‌مش»، دانشجویان از مسئولان دانشکده می‌خواستند وب سایت داخلی مشابهی طراحی کنند تا آن‌ها بتوانند عکس‌ها و جزئیات بیشتری از خود در آن به اشتراک بگذارند. زوکربرگ که این درخواست‌ها را شنیده بود، خود دست به کار شد و وب سایتی طراحی کرده بود که به مراتب از آنچه مسئولان دانشگاه راه اندازی کرده بودند، بهتر بود. این وب سایت فیس بوک نام گرفت.

زوکربرگ وب سایت فیس بوک را در ۴ فوریه ۲۰۰۴ از اتاقش در خوابگاه دانشگاه هاروارد راه اندازی کرد. پس از آن زوکربرگ تصمیم گرفت امکان استفاده از این وب سایت را در مدارس و دانشگاه‌های دیگر هم فراهم سازد. مدتی بعد، وی به همراه چندنفر از دوستانش به پالو آلتو در کالیفرنیا رفتند و خانه کوچکی اجاره کردند. آن‌ها از این خانه به عنوان دفتر کار خود استفاده می‌کردند. رفته رفته کار فیس بوک بالا گرفت و شرکت‌های زیادی برای خرید آن ابراز تمایل می‌کردند. اما زوکربرگ هیچکدام از این پیشنهادات را نپذیرفت. خود وی در این باره گفته بود: «… این کار را به خاطر پول انجام ندادیم. برای من و همکارانم مهم‌ترین موضوع این بود که توانسته بودیم یک جریان آزاد اطلاعات را برای افراد ایجاد کنیم. مالکیت غول‌های تجاری بر شرکت‌های رسانه‌های برای من ایده جذابی نبود.»

زوکر برک در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد کاربران فیس بوک به مرز ۵۰۰ میلیون نفر رسیده است.
۲۴ می‌۲۰۰۷ زوکربرگ پلت فرمی را برای شبکه اجتماعی فیس بوک طراحی کرد که برنامه نویسان به کمک آن می‌توانستند نرم افزارهای کاربردی سازگار با فیس بوک را طراحی کنند. گفته می‌شود هم اکنون بیش از ۸۰۰ هزار برنامه نویس در سراسر دنیا از این پلت فرم استفاده می‌کنند.

مجله تایم در سال ۲۰۱۰ زاکربرگ را به عنوان شخصیت سال خود برگزید.

https://rozup.ir/up/mostafabaghi/Pictures/14067_L16x9-300x168.jpg

۶ حقیقت اساسی در مورد مارک رازکربرگ:

سلطان روابط عمومی در زندگی خود بسیار خصوصی است
زاکر برگ می گوید که هدف اصلی فیس بوک برداشتن حصارها و تبدیل کردن جهان به دنیایی آزادتر و صادقانه تر است. ولی او نکات بسیار کوچکی از زندگی خود را روی فیس بوک علنی کرده است. به نوشته مجله نیویورکر به نظر می رسد که خالق بزرگترین شبکه اجتماعی خود فردی بسیار خجول و خصوصی است.
علائق وی بسیار عجیب به نظر می رسند
موارد علائق و سرگرمی هایی که زاکر برگ در صفحه فیس بوک خود فهرست کرده است اگر عجیب نباشد حداقل می توان گفت که سئوال برانگیز هستند. در فهرست علائق وی این عناوین را مشاهده می کنیم :« ساختن ، خراب کردن، چرخه اطلاعات، انقلاب، فضای باز، حداقل گرایی». خوانندگان مورد علاقه وی « دفت پانک »، « لیدی گاگا » هستند.

علاقه به تمدن باستان و کشش سلاطینی
مارک زاکر برگ بزرگ شده نیویورک است و از دوران دبیرستان به زبان لاتین و تمدن باستان علاقمند شد. پس از دو سال تحصیل در هاروارد، دانشگاه را به خاطر پیشبرد پروژه فیس بوک رها کرد. او به خاطر علاقه اش به ادبیات عهد باستان شهرت داشت و اولین بازی های کامپیوتری را که طراحی کرد براساس فضا و شخصیتهای روم باستان ساخته شده بود. یکی از دوستان زاکر برگ می گوید که وی گرایش زیادی به شکوه و جلال امپراطوری دارد.

«زاک» حداقل چندین نام مستعار و لقب دارد
دوستان و همکارانش وی را « زاک » خطاب می کنند اینرا می توان در یادداشت های همکاران وی در وب لاگ فیس بوک دید. اما او القاب دیگری نیز دارد. مادر وی در سالهای جوانی زاکربرگ را « شازده » خطاب می کرد. در دوران تحصیل در دانشگاه هاروارد برخی از دوستانش به وی لقب « قتال » داده بودند.
صفحات فیس بوک آبی است چون زاکربرگ کوررنگ است
به نوشته مجله «نیویورکر» مارک زاکربرگ در مورد سبز و قرمز کور رنگ است بنابراین بهترین رنگی را که می تواند ببیند رنگ آبی است. آبی در عین حال رنگ اصلی صفحات فیس بوک است. زاکر برگ در مصاحبه ای با نیویورک می گوید:« برای من رنگ آبی قوی ترین و غنی ترین رنگ است. من می توانم تمام جزییات و سایه روشن های رنگ آبی را ببینم.»
برای زاکربرگ پول اهمیت چندانی ندارد
به نظر می رسد که مارک زاکر برگ برای پول اهمیت چندانی قائل نیست. یک نکته در اثبات این ادعا این است که زاکربرگ با وجود پیشنهاد یک میلیارد دلاری حاضر نشده فیس بوک را بفروشد. مدیرعامل سابق شرکت یاهو که این پیشنهاد را مطرح کرده بود می گوید که هیچگاه ندیده است که کسی پیشنهاد یک میلیارد دلاری را رد کند.
زاکر برگ در پاسخ به وی گفته بود:« فیس بوک مثل بچه من است . من می خواهم به هدایت آن ادامه داده و شاهد رشد آن باشم» زاکر برگ در جای دیگری نیز گفته بود :« خیلی ها می خواهند فیس بوک را بخرند و پول زیادی هم پیشنهاد می دهند . ولی هدف ما پول نیست.»

چند نکته در مورد مارک زاکربرگ:

سرویس فناوری سی‌ان‌ان، چند واقعیت جالب در مورد زاکربرگ مطرح کرده است که جالب دانستیم تعدادی از آنها را با شما هم در میان بگذاریم.

۱٫ مارک زاکربرگ کوررنگی قرمز و سبز دارد. او در دیدن و تشخیص این دو رنگ مشکل دارد و احتمالا به همین دلیل است که رنگ غالب در پلت‌فرم فیس‌بوک٬ آبی است.

۲٫ مارک زاکربرگ تقریبا هر روز تی‌شرت معروف خاکستری که لوگوی فیس‌بوک دارد٬ می پوشد. او می‌گوید سرش بسیار شلوغ است و نمی‌تواند صبح‌ها برای انتخاب لباس وقت زیادی صرف کند.

۳٫ زاکربرگ گیاه‌خوار است. او اعلام کرده است فقط در صورتی گوشت حیوانی می خورد که خودش آن حیوان را کشته باشد. اما در فهرست صفحاتی که او در فیس‌بوک لایک کرده است٬ نام «مک‌دونالد» را هم می‌توان دید.

۴٫ مارک یک سگ پاکوتاه سفید و مشهور به نام Beast دارد. سگ او در فیس‌بوک بیش از ۱/۵ میلیون طرفدار دارد.

۵٫ هر جای فیس‌بوک اگر کاراکترهای [۴:۰]@ را در کامنتی وارد کنید و اینتر را بزنید٬ نام او ظاهر خواهد شد.

https://rozup.ir/up/mostafabaghi/Pictures/zuckerberg-facebook2-300x225.jpg

۶٫ درآمد سالانه مارک زاکربرگ فقط از فیس‌بوک بیش از ۵۰۰ هزار دلار است. او با جت خصوصی سفر می‌کند.

۷٫ رئیس شبکه اجتماعی فیس‌بوک، نهمین ثروتمند بزرگ جهان تکنولوژی است.

 

از موارد دیگری که می توان در مورد زاکربرگ گفت این که، فقط بخشی از درآمد وی از طریق فیس‌بوک است و بقیه آن را از بازار بورس و منابع دیگر کسب می کند.

زاکربرگ از زمان عرضه عمومی سهام فیس‌بوک در ماه مه سال گذشته نوسانات زیادی را در دارایی‌های خود تجربه کرده است. قیمت سهام این شبکه از آغاز فعالیت در بورس تاکنون به بیش از ۳۸ دلار نرسیده است. این سهام روز جمعه (۲۶ آوریل) به ۲۶٫۸۵ دلار رسید.

گرچه کاهش قیمت سهام فیس‌بوک در بازار بورس ضرری حدود هفت میلیارد دلار به مارک زاکربرگ وارد کرد، اما سرمایه او در بازار بورس با احتساب ۶۰۹٫۵ میلیون سهمی که او در ۳۱ مارس سال ۲۰۱۳ در شبکه اجتماعی فیس‌بوک در اختیار داشت اکنون حدود ۱۶٫۴ دلار است.

عناوین و موفقیت‌ها:
زوکر برگ در سال ۲۰۰۷ در فهرست منشرشده از سوی شرکت MIT به عنوان بزرگ‌ترین مبتکر جوان جهان معرفی شد.

مجله تایم در سال ۲۰۱۰ زاکربرگ را به عنوان شخصیت سال خود برگزید. در سال ۲۰۱۱ وی با ۱۷٫۵ میلیارد ثروت به جوان‌ترین میلیاردر جهان تبدیل شد. نشریه ونیتی فیر (Vanity Fair) نیز در سال ۲۰۱۰ فهرست صدنفر از تاثیرگذار‌ترین شخصیت‌های عصر اطلاعات را منتشر کرد که مارک زوکر برگ نفر اول این فهرست بود.
مارک زوکربرگ و فیس بوک در سال ۲۰۱۰ موضوع یک فیلم سینمایی با عنوان «شبکه اجتماعی» قرار گرفتند. در این فیلم که ساخته دیوید فینچر است، جسی ایزنبرگ نقش مارک زاکربرگ را بازی کرد. وقتی ماجرای ساخت این فیلم را به زاکربرگ گفتند او در پاسخ گفت «کاش تا زمانی که زنده هستم هیچکس درباره من فیلمی نمی‌ساخت.»

 

منابع:

ویکی پدیا

برترین ها

ایران مطلب

پرتال آموزش و فناوری اطلاعات

باشگاه دانشجویان پیام نور

وبلاگ شخصی دانشجویان رشته کامپیوتر دانشگاه آزاد پیرانشهر

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 83
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 53
  • آی پی دیروز : 66
  • بازدید امروز : 639
  • باردید دیروز : 214
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 1,985
  • بازدید ماه : 4,289
  • بازدید سال : 42,863
  • بازدید کلی : 672,259
  • کدهای اختصاصی